Premium

Nederlander ontvangt 79 e-mails per week. Helft bestaat uit reclame

Vierde editie van Nationaal E-mail Onderzoek laat groei zien in e-mail marketing.

Het aantal van 79 e-mails per week dat Nederlanders gemiddeld ontvangen, is nadrukkelijk een gemiddelde. De cijfers in het Nationaal E-mail Onderzoek verschillen namelijk sterk per leeftijdsgroep. Jongeren van 14-17 ontvangen &;slechts&; 42 e-mails, aanzienlijk minder dan in de leeftijdsgroep 45-54 waar de wekelijkse oogst uit liefst 104 e-mails bestaat.



Van die gemiddeld 79 e-mails bestaat bijna de helft uit reclame e-mails. Dit ondanks het feit dat de ondervraagden in overgrote meerderheid (96%) aan dat dat zij hun e-mail ook gebruiken voor persoonlijke communicatie. Jongeren tussen 14 en 24 geven aan dat zij meer e-mailnotificaties van social media ontvangen dan e-mails met een persoonlijk karakter. 

Het meest gebruikte apparaat om e-mail te lezen is de smartphone (37%), gevolgd door de laptop (30%). De desktop pc staat op drie (22%) en slechts 11% geeft aan de tablet het vaakst te gebruiken voor het lezen van e-mails.

Gevraagd via welk kanaal ze het liefst reclame ontvangen, geeft 66% aan een voorkeur te hebben voor e-mail en 18% voor de brievenbus. Sociale mediaplatforms komen veel slechter uit de bus. Slechts 6% van de respondenten waardeert een reclame-uiting via Facebook. 

Volgens de onderzoekers geven reclamemails regelmatig aanleiding om online aankopen te doen. 55% van de Nederlanders geeft aan dat ze vaker dan één keer via e-mail iets hebben aangeschaft. Facebook staat op twee, maar scoort slechts 12% op ‘vaker dan één keer een aanschaf via dit kanaal’.

76% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar voor één of meer e-mail nieuwsbrieven uitgeschreven. Daar staat tegenover dat dat 85% van de Nederlanders zich ook nieuw heeft ingeschreven voor het ontvangen van één of meer e-mail nieuwsbrieven.

Het grote aantal reclame e-mails dat Nederlanders ontvangen, is geen reden om het aantal abonnementen op nieuwsbrieven op te schonen. Belangrijkste redenen om uit te schrijven, zijn een te hoge frequentie van e-mail nieuwsbrieven en het niet-interessante inhoud. De reden ‘mijn inbox is overladen’ scoort slechts 30%.

Het Nationaal E-mail Onderzoek is uitgevoerd door Blinker,  dienstverlener op het gebied van e-mail marketing en marketing automation, in samenwerking met CG Selecties.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie