Vorige week verscheen een blog post op mobilemarketer.com die in gaat op de impact van nieuwe technologieën voor organisaties. De auteur beschrijft het patroon waarmee organisaties nieuwe technologieën adopteren en hoe organisaties uiteindelijk nieuwe technologieën integreren in hun business processen. In het kort samengevat wordt beschreven dat de evolutie van innovatieve technologieën een herkenbaar natuurlijk patroon volgt.
Bij de introductie van een nieuwe technologie zijn er geen betrouwbare oplossingen beschikbaar die organisaties kunnen kopen en zelfstandig kunnen inzetten. Organisaties zijn in deze fase afhankelijk van dienstverleners die de technologie voor hen toepassen en daarvoor de juiste kennis en ervaring in huis hebben.
Met een toename van het gebruik van een nieuwe technologie, wordt de markt meer volwassen. Sommige organisaties ontwikkelen eigen maatwerkoplossingen waarmee ze (verwachten) in staat te zijn volledige controle te hebben over de toepassing van de betreffende technologie. Later realiseren ze zich vaak dat deze strategie een hoge mate van complexiteit en bijbehorende hoge cost of ownership met zich meebrengt.
Met het volwassen worden van de markt worden betrouwbare standaard producten en platformen aangeboden. Hiermee kunnen organisaties snel en eenvoudig “channel ownership” claimen. Deze producten en platformen bieden een geïntegreerde oplossing waarmee marketing en andere bedrijfsdoelen kunnen worden gehaald zonder grote complexiteit en hoge cost of ownership.
Een voorbeeld van een standaard email marketing platform is MailChimp. Een voorbeeld van een standaard e-commerce platform is Magento, en een voorbeeld van een standaard social marketing platform is HootSuite.
Met de explosieve groei van Mobile de afgelopen paar jaren is eenzelfde patroon te herkennen. In eerste instantie waren organisaties aangewezen op dienstverleners die Apps en mobiele sites ontwikkelde en onderhouden. Het aantal mobiele bureaus is daarmee de afgelopen paar jaar als paddenstoelen uit de grond geschoten. Veel organisaties hebben hun eerste ervaringen met Mobile opgedaan, en zoals ik in een vorige blog beschreef, met wisselende resultaten.
Inmiddels breekt ook voor Mobile de fase aan dat een groeiend aantal organisaties inhouse eigen mobiele marketing oplossingen ontwikkelt (al dan niet ondersteund door externe dienstverleners). Deze organisaties ervaren dat deze strategie complexiteit en een bepaalde cost of owership met zich meebrengt.
Daarnaast worden er nu ook betrouwbare mobile marketing platformen aangeboden waarmee organisaties geïntegreerd hun doelstellingen kunnen halen.
Een mobile marketing platform biedt toegevoegde waarde door de krachtige eigenschappen van het mobiele kanaal maximaal te benutten. Ze zijn gericht op het behalen van de strategische marketing en bedrijfsdoelstellingen van organisaties, en werken geïntegreerd met bestaande communicatiekanalen zodat er geen geïsoleerde silo’s met klantgegevens ontstaan.
Een mobile marketing platform is eenvoudig in het gebruik, en sluit aan op bestaande standaarden en werkwijzen die reeds door organisaties worden gebruikt. Een mobile marketing platform stimuleert interactie met de doelgroep op exact het juiste moment. Het exact moment wordt bepaald door aan te sluiten bij de customer journey en de customer life cycle. Belangrijke gebeurtenissen (compelling events) bepalen het onderwerp waarover met de doelgroep wordt gecommuniceerd. De feedback die iemand geeft bepaalt vervolgens de reactie van de organisatie die daarop volgt. Mobile marketing platformen zorgen er voor dat organisaties duurzaam kunnen werken aan het versterken van klantrelaties en het vergroten van de omzet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!