A-merken realiseren slechtste resultaat sinds 1998

Maar dat had niets te maken met concurrentie van huismerken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De honderd grootste A-merken in de supermarkt hebben 2013 afgesloten met een teleurstellende omzetstijging van 0,3 procent. Onder de grootste dalers zijn Pampers, Caballero en Mona. Marktonderzoeker IRI, die vanaf 1998 een top-100 lijst bijhoudt, stelt vast dat A-merken het sindsdien nog niet zo slecht heeft gedaan. De merken zetten bij elkaar 7,8 miljard euro om, bijna een kwart van de totale supermarktomzet.

Volgens de EFMI Business School liggen de tegenvallende resultaten van A-merken niet aan concurrentie van huismerken, want het marktaandeel van A-merken was in 2013 maar 0,3 procent minder dan in 2012: 27,2 procent. 

Supermarkt +1,5%
De Nederlandse supermarkten deden het beter dan de A-merken. Zij konden een omzetgroei van 1,5 procent laten zien. IRI zegt dat de tegenvallende omzetgroei van A-merken verklaard kan worden door de zuinigheid van veel consumenten. Sjanny van Beekveld van IRI zegt: &;Ondanks de vele aanbiedingen van A-merkproducten, zoals twee voor de prijs van een, zijn mensen minder gaan kopen.&;

AAA merken
A-merken die buiten de top 100  van IRI vallen, doen het opvallend genoeg beter dan de grote jongens. Kleinere A-merken als Witte Reus en Lassie groeide bijvoorbeeld met zo&;n 2 procent. Merken die 2013 sterk afsloten zijn Nutrilon, Jupiler en Alpro.

De top 3
Campina
Marlboro
Douwe Egberts

Bron: NOS

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie