Tekst: Jaap Bartelds Beeld: Bundit Sukjaeng
Er zijn meer marketingvacatures dit jaar. Yacht meent dat dit duidt op een terugkerend vertrouwen, durf en ambitie. Is dat zo?
Het aantal vacatures binnen marketing en sales is in het derde kwartaal met 31 procent gestegen, als je de cijfers vergelijkt met dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit een arbeidsmarktanalyse van Yacht.
Volgens Yacht zijn toenemende investeringen in marketing en sales doorgaans een graadmeter voor de groei van organisaties. Ook zou het iets zeggen over terugkerend vertrouwen, want er gaat durf vanuit en ambitie, aldus Yacht.
De grote vraag is: is dit waar? Is dit gedurfd? Willen organisaties steeds meer kennis in huis halen? Of willen bedrijven gewoon van die dure online bureaus af die ze tot dusver inhuurden?
Serieus bezig
Uit de analyse blijkt dat organisaties steeds vaker eigen SEO-, SEA- en CRM-collega’s aannemen, ook wel ‘techies’ genaamd.
Logisch, zegt Max Kohnstamm, programmamanager bij SRM. ‘Online marketing vraagt - paradoxaal genoeg - om ambachtelijke kennis. Je hebt dus inderdaad die “marketing techies” nodig. Voor nagenoeg elk bedrijf van enige omvang is “in huis-kennis” van de online instrumenten onmisbaar. Diepgravende kennis van online marketing behoort tot de kerncompetenties.’
Online marcom-specialist Wim Andrea voegt hier aan toe: ‘Organisaties zijn kennelijk eindelijk serieus bezig met het invullen van marketing in een digitaal tijdperk in plaats van het invullen van het aanhangsel “digitale marketing” in een regulier marketingplan. Durf spreekt daar niet of nauwelijks uit. Dan was je hier al vijf jaar geleden mee begonnen.’ Kohnstamm vult aan: ‘Ik zou het in huis halen van deze online kennis zeker niet als “gedurfd” willen bestempelen. Het is oliedom als je het niet doet.’
Marketingadviseur Marc van Eck denkt dat de vraag naar SEO, SEA, CRM en online marketeers met name komt omdat veel business in sneltreinvaart van offline naar online verschuift.
‘Als je nu niet meedoet, mis je de boot. En als het een kernactiviteit betreft, vind ik het verstandig deze capaciteit zelf aan boord te hebben. Het zal ook met het toegenomen vertrouwen te maken hebben, bedrijven zijn weer op zoek naar groei en dus omzet. Maar we moeten niet uitsluiten dat een groep ouderwetse marketeers ondertussen hun baan verliest.’
Hoge tarieven
Dan de vraag of het aantrekken van online marketeers niet gewoon voortkomt uit het feit dat online bureaus hoge tarieven rekenen voor hun diensten.
Ronald de Kimpe van VODW Marketing herkent dit niet. ‘Wel dat inderdaad steeds meer ICT-affiniteit en kennis van online en socialemediatoepassingen onderdeel uit gaat maken van marketingfuncties. Waardoor bestaande functies meer een “online inkleuring” krijgen. Mensen met deze kennis worden vaker gevraagd – maar deze vraag gaat gepaard met een enorme uitstroom van traditionele marketeers bij bijvoorbeeld banken en verzekeraars.’ Van Eck: ‘Je zou kunnen stellen dat er niet zozeer sprake is van groei, maar van vervanging door nieuwe talenten aan te nemen.’ Volgens Andrea is de make-or-buy-beslissing van alle tijden. ‘Of een omslagpunt nu door de tarieven van online bureaus bereikt is, betwijfel ik. Die staan al langere tijd onder druk.
Core-competenties
Aannemelijker is het dat de online functies steeds duidelijker tot de core-competenties van meer organisaties gaan behoren. In de boardrooms lijkt het muntje eindelijk te zijn gevallen “dat dat internet wel eens wat zou kunnen gaan worden.” Organisaties die het continue leerproces van het uitvoeren van marketing in een digitaal tijdperk eerder aangingen, zijn nu aan de winnende hand.’
Kohnstamm: ‘De essentie is: het vakgebied is te belangrijk om geheel in handen van bureaus te leggen. Je hebt competente onliners in je marketingteam nodig. Al was het maar om de online bureaus scherp te houden.’
Tot slot wijst Kohnstamm op het feit dat superspecialisten die niet verder kijken dan hun eigen specialisme een gevaar vormen. ‘Het zijn geen marketeers maar boekhouders. Ik herhaal nog maar even: zonder kennis van online marketing én van traditionele marketing ben je niks.’
Dit artikel staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 11