Uit onderzoek 'Marketing is a (Buyer) Journey, Not a Destination' van het Amerikaanse The CMO Club en IBM blijkt dat marketeers hun marketingbudget verschuiven richting de (gehele) customer journey in plaats van te investeren in specifieke kanalen.
Sociale en digitale kanalen
Ondervraagden (100 Amerikaanse cmo’s en hoofd marketing met een marketingbudget van meer dan een miljoen dollar), geven aan dat sociale en digitale kanalen de belangrijkste gebieden zijn om in te investeren.
Aanleiding hiervoor is dat consumenten steeds meer touchpoints (mobile, tablet, winkel) gebruiken als ze producten kopen. Ze staan steeds meer in contact met merken via digitale en sociale-mediagedreven campagnes.
De dynamiek tussen merk en klant bestaat niet meer uit geïsoleerde interacties, het vindt in de hele customer journey plaats.
Experimenteren
Deze shift houdt in dat er meer geëxperimenteerd kan worden wat betreft campagnes en methoden.
Uit het onderzoek blijkt ook dat 57 procent van de cmo’s verwacht dat het marketingbudget in de komende twee, drie jaar zal stijgen.
‘Traditionele marketing’ zoals tv, radio en print is nog steeds essentieel voor marketing: 52 procent van het marketingbudget wordt hiervoor ingezet.
Het produceren van content neemt zo'n 13 procent van het budget voor zijn rekening.
Foto: Wikipedia