Het nieuwe beeldmerk bestaat uit de hoofdletter M gevolgd door de sierlijke kleine letter h van het woord Mauritshuis. Het logo maakt deel uit van de nieuwe visuele identiteit en merkstrategie van het Mauritshuis, die is ontwikkeld door Studio Dumbar uit Rotterdam.
Het nieuwe beeldmerk vervangt het huidige logo dat sinds de jaren tachtig dienst deed. Het nieuwe logo wordt in goud, wit en zwart toegepast op de website, het drukwerk en de merchandise die het museum momenteel ontwikkelt. De nieuwe visuele identiteit van het Mauritshuis bevat naast het nieuwe logo een secundair palet met aansprekende kleuren als koningsblauw, robijnrood en violet.
Directeur Emilie Gordenker: βDe visuele identiteit door Studio Dumbar verbeeldt waar het Mauritshuis voor staat; eigentijds, maar ook klassiek. Het onderstreept de internationale allure van het museum en zijn collectie. Het spel met de 2- en 3-dimensionaliteit in de lettercombinatie M en h zet aan tot verder kijken en ontdekken, en staat daarmee symbool voor de kijkervaring van het Mauritshuis. De twee letters verwijzen daarnaast prachtig naar het monogram waarmee kunstenaars in het verleden hun werk signeerden.β
Studio Dumbar baseerde de klassieke kleuren op de tinten van de zijden wandbespanning die in het gerenoveerde Mauritshuis is toegepast. Frisse kleuren als geel en turquoise zijn als moderne tegenhanger aan het palet toegevoegd. De kleurenwaaier past bij de zeventiende-eeuwse meesterwerken in de collectie, waaronder Vermeers Meisje met de Parel, Rembrandts Anatomische les en Het Puttertje van Fabritius.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!