Magazines zijn geen papieren tijdschriften meer, maar merken

De belangrijkste prijs bij de Mercurs is vanaf nu ‘Magazinemerk van het Jaar’.

De hoofdprijs bij de jaarlijks Mercurs, ‘Tijdschrift van het Jaar’ is niet meer. De organisatie maakt bekend dat de award een nieuwe hoofdprijs heeft: ‘Magazinemerk van het Jaar’. Daarmee worden in wezen twee Mercurs samengevoegd, namelijk de Mercurs Magazine en Mediamerk van het Jaar.

Contentcentra
Het zijn schreden richting nieuwe tijd die door Luc van Os, voorzitter Magazine Media Associatie (MMA), als volgt worden toegelicht: ‘De nieuwe categorie Mercur Magazinemerk is bij uitstek een uitvloeisel van een belangrijke trend in onze branche. Magazinemerken zijn – nationaal en internationaal kennis- en contentcentra, gefocust op een bepaalde doelgroep.’

Iedere dag langer
Van Os vervolgt: ‘Traditioneel was print het belangrijkste kanaal om met de beoogde doelgroep te communiceren, inmiddels gaat dit veel breder via mobiel, social media, video, events en deze lijst wordt iedere dag langer.’

Wortel in verleden
De Mercurs zetten een stap vooruit, terwijl het andere been nog stevig geworteld is in het verleden. Dat blijkt uit de traditionele beneficiënten van het jaarlijkse evenement. Onder de gouden sponsors is bijvoorbeeld een van de grootste drukkerijen van de Benelux, én distributeurs zoals Aldipress, Betapress en PostNL.

Secundair
Maar distributiekanalen zijn volgens Van Os straks secundair. ‘Eigenlijk zijn magazinemerken in de nabije toekomst content-feeds waarbij distributie secundair is. Bij die ontwikkeling hoort ook een categorie die zo breed is en de crossmediale ontwikkelingen van een magazinemerk beloont. De Mercur Magazinemerk van het Jaar is dus toekomstproof.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie