In ruim een derde van Nederlandse huishoudens staat inmiddels een smart tv, een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar december toen dat nog 29% was. Het totale aandaal tv-kijken via de smartphone is stabiel gebleven. Het live tv-kijken via de smartphone sterk groeit echter hard, met liefst 50% - van 8 naar 12%.
Ruim driekwart van de smart tv-bezitters maakt ook daadwerkelijk gebruik van de apps op het toestel. Vier op de tien bezitters doet dit één of meerdere keren per week. Het bezit van smartphones en tablets nadert inmiddels zijn hoogtepunt. Eind 2015 bezit 80% van de internetpopulatie een smartphone en 65% een tablet.
Youtube, NPO Uitzending Gemist, en RTL XL zijn de populairste videowebsites en -apps. Netflix volgt direct daarna, waarbij Netflix wel het hoogste percentage heeft van mensen die 'van plan zijn' om deze dienst te gebruiken. De meerderheid van de top 10 meest gebruikte apps op tablets en smartphones is eveneens video-gerelateerd, waarbij de eerder genoemde drie merken hoog scoren.
GfK voerde het onderzoek Trends in Digitale Media in december 2015 voor de tiende keer uit. Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van een steekproef uit het GfK online panel, bestaande uit 1.151 Nederlanders van 13 jaar en ouder die gebruik maken van internet.
Op de website van SPOT staat een samenvatting van de resultaten uit Trends in Digitale Media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!