door IJsbrand van Veelen
Daar was ie dan plots, de kleine grote man van de Nederlandse filmwereld: Paul Verhoeven.
Dwars door de uitverkochte zaal van het Amsterdamse Felix Meritus naar het podium wandelend, vol bewondering gadegeslagen door de blikken van jonge, Nederlandse
filmtalenten. Het was het begin van alweer het dertiende succesvolle Live on Demand crowd source evenement: breng je favoriete held live op het podium.
Het is een ijzersterke formule: Wie wil je graag zien? Nodig zo veel mogelijk mensen uit om met jou die wens te realiseren en voor je het weet staat je held voor je neus.
Zoals deze 18e juni dus Paul Verhoeven, aangedragen door de Arne Toonen, regisseur van onder meer Black Out en Dik Trom.
Toonen wil graag voet aan de grond krijgen in Hollywood en had al geruime tijd geleden zijn zinnen gezet op een podiumgesprek met Verhoeven, die met Robocop, Total Recall, Basic Instinct, Showgirls, Starship Troopers en Hollow Man zonder overdrijven een Hollywood-insider genoemd kan worden.
Aangevuurd door de excellerende debatleider Frederique de Jong ontspon zich een even boeiend als vermakelijk gesprek tussen het drietal op het podium en na de pauze ook met de zeer actieve en vraag-grage zaal.
Verhoeven was in vorm. Even terug uit Frankrijk waar hij de laatste hand legt aan Elle, een psychologische thriller met Isabelle Huppert in de hoofdrol.
Zei-ie leuke dingen? Hij zei ontzettend veel leuke dingen. En inspirerende dingen. En verrassende dingen. Toonen mocht dan misschien dromen van Hollywood, voor Verhoeven was het nooit een droom geweest maar veeleer een vlucht. In Nederland kreeg hij niets meer van de grond en er moest iets gebeuren. Verhoeven had met Soldaat van Oranje en De Vierde Man de aandacht van een aantal Amerikaanse producenten getrokken en zo kreeg hij het script van Robocop in handen, dat hij na lezing weggooide: het zoveelste onzin-verhaal dat hij toegestuurd kreeg. Maar zijn vrouw las het en overtuigde hem dat hij er genoeg van zichzelf in kon leggen. 'Ik zag dat ik het thema van dood en wederopstanding in het verhaal kon
brengen en dat sprak me uiteindelijk aan.'
Wil je naar Hollywood? 'Maak iets goeds in eigen land en de Amerikanen komen je halen.'
Maar hou er rekening mee dat het ook andersom werkt: 'Spielberg overwoog na Soldaat van Oranje om mij de tweede StarWars te laten doen. Maar ik nam Spetters mee naar Amerika en toen was het gelijk afgelopen: ik was een viezerik.'
Andere tip voor een entree in Hollywood: zorg dat je veel acteurs kent die op weg zijn naar de top. Die openen deuren voor je. 'Schwarzenegger heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat Total Recall werd gemaakt en dankzij Michael Douglas kreeg ik Basic Instinct.'
Op de vraag van Frederique de Jong of Arne Toonen op de goede weg was, antwoordde Verhoeven droogjes: 'Het is zijn weg.' Er bestaat geen blauwdruk. Pas in ieder geval nooit je script aan aan het budget: 'dat is een radicale fout. Óf je maakt de film niet, óf je zorgt ervoor dat je het budget vindt dat je nodig hebt.'
Met Elle is Verhoeven terug bij zijn realisme van vroeger. 'Het leven zoals het echt is. Ik raakte mijn interesse voor al die digitale foefjes en effecten kwijt. We kunnen echt heel veel maken met computers, maar je blijft het zien: onze hersens zijn uiteindelijk minder competent dan de natuur.'
IJsbrand van Veelen is directeur en mede-oprichter van De Denkfabriek
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!