MERCUR MEDIAMERK VAN HET JAAR
LINDA. (Mood for Magazines)
In de nieuwe categorie Mediamerk van het Jaar wint LINDA. ‘Een 360-graden visie hebben en dat laten zien op alle platforms, inclusief het magazine. LINDA. laat zien hoe dat moet. IJzersterk met het magazine en de specials (Meiden, Mode, Man, L’Homo, Wonen), een vliegende start met LINDA.tv, LINDA.nieuws het grootste nieuwsplatform voor vrouwen, en nog zoveel meer. Alles ziet er gelikt uit en is op alle kanalen onmiskenbaar LINDA. Zo maak je een merk!’
Genomineerd
• Libelle (Sanoma Media Netherlands)
• VICE (VICE Media)
• Vogue (G+J Media)
• Quest (G+J Media)
MERCUR MAGAZINE VAN HET JAAR
Vogue (G+J Media)
‘De oer-prijs van het vak gaat naar ‘the queen of magazines’. Met Karin Swerink aan het hoofd maakt Vogue nu al vijf jaar met veel liefde en passie een prachtig portfolio met spectaculaire collector’s items, lanceringen zoals Vogue Living, Vogue Man en Vogue The Book en stunning events. Oogstrelend én een commercieel succes. De redactie overtreft zichzelf telkens opnieuw. Echt heel onderscheidend.’
Genomineerd
• Glamour (G+J Media)
• VARAGids (BNN-VARA)
• Volkskrant Magazine (De Persgroep Nederland)
• Quest (G+J Media)
ALDIPRESS MERCUR LANCERING VAN HET JAAR
Saarmagazine.nl (Snippet Media)
‘Een categorie met uitersten. Optimisme van indies die hun droom verwezenlijken tot een extensie van het grootste mediamerk van Nederland. Winnaar is Saarmagazine.nl. Een primeur, het eerste digitale magazine dat deze categorie wint. De jury denkt dat het een blijvertje is en voorspelt dat er ooit een printmagazine komt.’
Genomineerd
• Libelle TV (Sanoma Media Netherlands)
• See All This (See All This International BV)
• Vogue Living (G+J Media)
• WOTH – Wonderful Things (WOTH Wonderful Things Magazine)
CORELIO PRINTING MERCUR HOOFDREDACTEUR VAN HET JAAR
Anne Marije de Vries Lentsch - Cosmopolitan (Hearst Netherlands)
‘De genomineerden zijn stuk voor kanjers, met elk hun eigen kwaliteiten maar zo verschillend, dat er lang over gesproken is. De winnares Anne Marije de Vries Lentsch (Cosmopolitan) is een sterke leider die de complete redactie online en print integreerde en van een teruglopende titel weer een succes maakte.’
Genomineerd
• Esther Goedegebuure - JAN (G+J Media)
• Leon Heuts - Filosofie Magazine (Veen Media)
• Makkie Mulder - delicious.magazine (New Skool Media)
• Karin Swerink - Vogue (G+J Media)
MERCUR MERKINNOVATIE VAN HET JAAR
LINDA.tv (LINDA. - Mood for Magazines)
‘Zonder innovatie kan geen mediamerk overleven. De vier genomineerden begrijpen dat heel goed. De winnaar is niet te missen – al helpt het wel dat een van de hoofdredacteuren een tv-personality is: LINDA.tv is state of the art!’
Genomineerd
• Glamour Beautylovers (Glamour – G+J Media)
• VPRO KOOS (VPRO Gids – VPRO)
• Vrouw.nl (Vrouw – TMG)
MERCUR ARTDIRECTION VAN HET JAAR
Volkskrant Magazine (De Persgroep Nederland)
‘Sterke categorie. De winnaar was snel bekend: Volkskrant Magazine. Artdirector Jaap Biemans steekt zijn nek uit, ook als dat niet makkelijk is. Wat hij maakt is boven alles verheven. De onbetwiste thought leader in zijn vak.’
Genomineerd
• Glamour (G+J Media)
• Nouveau (Sanoma Media Netherlands)
• Oh-magazine (Saeb-Media)
• Zin (New Skool Media)
MERCUR REPORTAGE VAN HET JAAR
OneWorld: Seks, spionnen
& soldaten (Stichting NCDO)
‘Sanne Terlingen en Hannah Kooy maakten voor OneWorld een indrukwekkende reportage en longreads over het nachtleven van Djibouti. Een gevaarlijke missie met wereldwijde exposure! Hun journalistieke werk over mensenhandel sloeg in als een bom bij instanties en de politiek - in Nederland leidde het tot Kamervragen.
´Ook in het buitenland had het werk van de onderzoeksjournalisten enorme impact: er werd zelfs een officieel onderzoek ingelast en het artikel verscheen onder meer in het gezaghebbende Global Investigative Journalism Newsletter. Een dik verdiende Mercur Reportage van het Jaar!’
Genomineerd
• Cosmopolitan: Jong en opgebrand (Hearst Netherlands)
• Margriet: Gasthoofdredacteur Mark Rutte (Sanoma Media Netherlands)
• Me-to-We: De opvoedpoli (Snippet Media)
• National Geographic Magazine: Gewone mensen (G+J Media)
MERCUR MARKETINGACTIE VAN HET JAAR
Kek Mama: Actie #ZonZeeStress (Sanoma Media Netherlands)
‘De winnaar Kek Mama met #ZonZeeStress is een sympathieke marketingactie in het hart van de doelgroep op een heel bijzonder moment, zwarte zaterdag. Een hulpteam op Schiphol deelde cadeautjes uit aan moeders met vakantiestress. De hilarische video (met Roos Schlikker als stewardess) ging direct viral. Resultaat: veel positieve branding en een flinke aanwas van abonnees. Ludiek, creatief en winnaar!’
Genomineerd
• ELLE: ELLE Style Awards (Hearst Netherlands)
• Harper’s Bazaar: Women of the Year (Hearst Netherlands)
• L’HOMO: Lancering L’HOMO (Mood for Magazines)
• One World: Actie van gratis naar betaald (Stichting NCDO)
MERCUR BELOFTE VAN HET JAAR
Pieter Zwart - Voetbal
International (WPG Media)
‘De jury zou het liefste alle vijf genomineerden bekronen met de Mercur BeLOFte van het Jaar en de 5000 euro voor opleiding of stage. In persoonlijke pitches overtuigden ze de jury van hun strakke plannen, ze weten precies waar ze naartoe willen. Dit zijn de mensen die straks de business runnen. De winnaar Pieter Zwart (Voetbal International), doet echt iets verrassend nieuws in de voetbaljournalistiek.’
Genomineerd
• Laura Ebbenhorst - Kek Mama (Sanoma Media Netherlands)
• Kim Einder - Kidsweek en 7Days (Uitgeverij Young & Connected)
• Anneloes Nieuwenhuijse – LotteLust.nl
• Margreet van Schaijck - Cosmopolitan (Hearst Netherlands)
MERCUR D’OR /LOF-PRIJS VOOR MAGAZINES
Blendle
‘Dit keer geen persoon of een magazine, maar een heel verrassende winnaar: Blendle. We zijn met z’n allen op zoek naar nieuwe uitgeefconcepten en (online) verdienmodellen. De betaalde verspreiding van journalistiek werk is heel goed bedacht. Een belangrijke ontwikkeling voor het vak.’
BETAPRESS MERCUR TIJDSCHRIFTENRETAILER VAN HET JAAR
Bruna Gorinchem
‘Niet per se de grootste of mooiste tijdschriftenwinkel maakt kans op de Betapress Mercur Tijdschriftenretailer van het Jaar, maar wel de winkel waar klantbeleving en klantvriendelijkheid voorop staan. De publieksjury nomineerde drie winkels die door een mystery shopper werden bezocht: zijn ze klantvriendelijk en zien ze er tiptop uit? Bruna Gorinchem is de winnaar, dit verkooppunt in het winkelcentrum heeft een vaste klantenkring en een zeer breed tijdschriftenassortiment.’
Genomineerd
• Kantoorboekhandel D.P. Sanders, Ridderkerk
• Primera, Kerkrade
JURY MERCURS 2016
Voorzitter van de jury is Franska Stuy (hoofdredacteur franska.nl/media- & brand-building advisor). De jury bestaat verder uit: Perre van den Brink (head of content/creative director VICE & managing director Tratlehner); Swan Lian Kwee (artdirector Swan Design); Thijs Muller (ceo Havas Media); Dolf Rogmans (uitgever/hoofdredacteur Villamedia); Carolien Vader (eigenaar Bladendokter.nl) en Frank Volmer (directeur Ster). Harriët Schrier (directeur Magazine Media Associatie) is jurysecretaris.
De jury maakte de keuze uit 109 inzendingen. Stuy: ‘Een flink deel van de cases die we beoordeelden was van hoge kwaliteit: er wordt echt hard gewerkt in het magazinemediavak, er is veel vernieuwing en creativiteit. Voor sommige categorieën was het dan ook bijna onmogelijk om een winnaar aan te wijzen.
'Had de jury van vorig jaar nog een kritische kanttekening geplaatst dat er te weinig digitale innovatie was, online is inmiddels business as usual. De mediamerken spelen zo goed als kan in op het gedrag van de lezer, die het ene moment video, nieuws of social op de mobiel “snackt” en het andere moment echt gaat zitten om te genieten van een mooi blad.
'Natuurlijk is er verschil in ontwikkeling tussen titels en uitgeverijen, maar het vak bruist van de energie en vernieuwingsdrift. De winnaars van Mercurs 2016 zijn daarvan het beste bewijs.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!