door gastblogger tijn braun van Strawberries
Het valt me op dat de traditionele reclamebureaus vrij koppig de klassieke fouten blijven maken wanneer ze als middel internet inzetten om hun doelgroepen te bereiken.
Ik denk dat dit het zogenaamde 'lean backward lean forward' principe is. Jarenlang was alle communicatie 'lean backward' gericht.
De consument zat op de bank, hing achterover werd vermaakt. De afzender verpakte zijn boodschap leuk en verrassend en zo kwam het verhaal aan. De hele reclamebranche is hierdoor gewend dat alles draait om een goed verpakte boodschap.
We gaan uit van de boodschap, verzinnen er een goed verhaal omheen, klimmen op een zeepkist en schreeuwen het uit. En de consument zit op de bank en luistert.
Internet werkt op dat vlak verwarrend. Een site is als een etalage in een donker steegje waar vrijwel niemand langskomt.
Je kunt er wel op een zeepkist gaan staan maar niemand die je hoort. Internet is 'lean forward'.
De consument moet moeite doen om jou te bereiken. Dat draait alles in vergelijking met de traditionele media om. Je moet dus iets concreets te bieden hebben wil je 'm langskrijgen en vasthouden.
Sterker: alle populaire sites op internet hebben functioneel toegevoegde waarde.
Internet is meer en meer een functionele omgeving aan het worden waarop concrete producten te vinden zijn en waar het steeds moeilijker wordt om massacommunicatie uit te oefenen.
Traditionele reclamebureaus blijven in de val trappen dat een leuke boodschap ook via internet wel aankomt. Dat is niet zo. Ik zie veel sites met veel inspanning in vormgeving en verhaal na enige tijd toch terugvallen op het praktische. Kennelijk werkt het niet.
Denk anders, denk functioneel. Begin als merk eens een nieuwe google omdat dit in lijn is met je merkwaarden? Wees creatief, zou ik haast willen zeggen, en dan niet in wat je te vertellen hebt, maar in toegevoegde functies: leun vooruit!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!