Op initiatief van Posterscope (Dentsu Aegis Network) begint op woensdag 20 januari in samenwerking met JCDecaux, Clear Channel Hillenaar, Exterion Media en Isobar een landelijke abricampagne. De campagne is bedoeld om geld in te zamelen voor Sheltersuit: een jas en slaapzak ineen. Een uitvinding die daklozen die niet terecht kunnen bij een opvang, een droge slaapplek biedt om buiten te overleven tijdens de wintermaanden. Want ook in Nederland overlijden er nog steeds daklozen door onderkoeling.
In totaal worden 3500 vlakken benut ter waarde van 350.000 euro. MeMo2 gaat de impact van deze campagne monitoren en onderzoeken.
Isobar is verantwoordelijk voor de campagne waarin daklozen als modellen centraal staan. De ontbering die daklozen in de winter doormaken is vertaald naar een posteruiting waarin opgeroepen wordt om 3 euro te doneren. Er is gekozen voor een schokkend beeld waarin daklozen schreeuwen om aandacht voor het onzichtbare maar grote daklozenprobleem in Nederland. De kosten van één Sheltersuit bedragen 150 euro.
Start op Rembrandtplein
Het startschot voor de campagne is op het Amsterdamse Rembrandtplein op woensdag van 16.00 uur tot 18.00 uur. Er is een ontvangst voor daklozen waarbij ter plekke 400 Sheltersuits aan de aanwezige daklozen uit worden gedeeld. De ondernemers van het Rembrandtplein ondersteunen deze actie.
Sheltersuit
Sheltersuit is een initiatief van modeontwerper Bas Timmer en zijn compagnon Alexander de Groot. De ondernemers maken van restmateriaal winterjassen en slaapzakken ineen die de drager beschermt tegen kou, regen en wind.
Marketing director Thijs Verheugen van Posterscope is initiator van de Sheltersuit-campagne. ‘We nemen hiermee als Out of Home sector niet alleen de zakelijke verantwoordelijkheid voor out of home, maar tonen ook onze maatschappelijke betrokkenheid. Daarom ben ik enorm trots dat de OOH branche de handen ineen heeft geslagen.’
Alexander de Groot, oprichter Sheltersuit Foundation: ‘Het is prachtig om te zien hoe deze creatieve industrie haar kracht heeft ingezet voor de minderbedeelden in onze samenleving. De ogenschijnlijke grote afstand tussen de OOH branche en de daklozen blijkt toch samen te kunnen komen in het gedeelde publieke domein.’
Credits
Sheltersuit: Bas Timmer, Alexander de Groot;
OOH: Posterscope, JCDecaux, Clear Channel Hillenaar en Exterion Media;
Initiator: Thijs Verheugen - Posterscope;
Project: Marije Uiterwijk, Jelmer Lavèn;
Strategie: Saloua el Boussaidi;
Creative Director: Tom Berger
Copywriter: Johan Eleveld;
Art Director: Kiona de Vries;
Fotograaf: Erik Hijweege;
Beeldbewerking: Wieger Poutsma;
Drukwerk: Jurgen Dekker – GSI Printing
Validators onderzoek: Martin Leeflang
MeMo2 onderzoek: Siebe Geert de Boer