Play van KPN is een app waarop on demand films, tv en series te zien zijn. Dat werd vanochtend aangekondigd tijdens de 'First Encounter Session'. De reden? Het kijkgedrag van jongeren verandert. Ze kijken nog wel televisie, maar het is met een krappe twee uur per dag veel minder dan de 200 minuten van de gemiddelde Nederlander. KPN wil als 'challenger op het gebied van tv' (ja, echt) met de nieuwste innovaties komen.
Play gaat volgens Jaap Postma, directeur consumentenmarkt KPN, over gemak: gemak om content te bekijken die jij wil, waar en wanneer je wil. Een aantal vragen over de nieuwe service die overigens nog niet te downloaden is, maar geïnteresseerden kunnen zich wel aanmelden voor de testgroep.
Komt deze lancering niet een beetje laat? Er zijn al een aantal streaming services...
'Klopt, maar de combinatie van verschillende deelservices die nu beschikbaar zijn zoals live tv en on demand content is wel nieuw. Daarnaast hebben we functies als het opnemen van programma's en kunnen mensen met pinboard (een soort 'favoriet'-functie) heel makkelijk hun eigen tv-avond vanuit verschillende contentbronnen organiseren. Dat is wel nieuw.'
Waarom focust Play van KPN zich op jongeren tot 35 jaar?
'Omdat we daar de trend zien, maar als iemand boven de 35 geïnteresseerd is zullen we die niet buitensluiten.'
De vormgeving ziet er jong uit.
'Dat klopt ook, maar als we zien dat de interesse breder ligt, zullen we het ook breder gaan neerzetten. Maar inderdaad, de hele branding, look en feel, marketing is echt op jongeren gericht.'
Gaan jullie kijken naar samenwerkingen met andere zenders naast HBO, als daar behoefte aan is?
'Ja. De big one (Netflix) is waarschijnlijk uitgesloten, maar voor de rest geldt: Als de klanten het willen, gaan wij kijken of we het kunnen regelen. En als het te regelen valt, zullen we het doen. In de media- en internetwereld heb je alleen wel altijd met rechten te maken.'
Hoe zit het met de prijs?
'We laten tot de commerciële lancering niks weten over de prijs, maar het is een normale tv-dienst die je per maand kan uitzetten.'
Wanneer is de commerciële lancering van de app gepland?
'Dat is afhankelijk van de test. Wij denken dat het product al heel ver af is, maar het is altijd even afwachten wat de markt er van vindt. Maar wij hebben er vertrouwen in dat de app dit jaar nog gelanceerd wordt.'
Over de app
Play leert wat de gebruiker leuk vindt en zal op basis van persoonlijke interesses programma's en films aanbieden. De content is gelijk via de app te bekijken, maar ook via Google Chromecast. Daarnaast kunnen mensen programma's ook markeren om het later terug te kijken ('pinnen') of opnemen. Want, zo bleek uit onderzoek van KPN: het gaat jongeren niet alleen om het kijken van content, maar ook om het organiseren van die content. De app is te downloaden ongeacht de internetaanbieder. Hoewel 'de gemiddelde jongere dat waarschijnlijk een no-brainer vindt', is het volgens KPN in Nederland ongekend.