Marketingtechnologie krijgt steeds meer prioriteit binnen organisaties. Marketeers moeten nadenken over technologieën die 10 jaar geleden nog niet eens bestonden. Het marketingspelletje verandert significant, en de moderne marketeer kan niet achterblijven, vertelde Jur Gaarlandt (SparkOptimus) op Marketing Technology 2015.
Zijn verhaal:
Marketing automation wordt dominant. Er is een enorme trend richting real time bidding en systemen waarmee je je e-mailmarketing kan automatiseren. Daarnaast stijgt het aantal marketingkanalen met automatiseringsmogelijkheden. Marketeers zullen dus steeds minder beslissingen zelf maken. Klinkt gaaf, maar je kunt ook behoorlijk de mist in gaan.
Krachtige processen en de juiste data
Begrijp je systemen. Veel organisaties schaffen dure ‘Rolls Royce-systemen’ aan waarmee ze alle problemen in een keer willen oplossen. Het voelt natuurlijk goed om een ‘best-in-class’-pakket aan te schaffen. Alleen hebben deze systemen zo veel functionaliteiten dat de marketeers door de bomen het bos niet meer zien. Een ‘best-in-class’ pakket dat matig wordt geadopteerd is volgens Gaarlandt minder effectief dan een gemiddeld pakket dat simpele functionaliteiten heeft die de marketeer begrijpt.
Zet je processen strak. Organisaties moeten volgens Jur een duidelijk proces creëren hoe ze data verwerken. Laat de machine zijn werk doen. Genereer data, creëer sterke rapportages, accepteer dat je soms fout zit, bouw kennis op en houd het tempo erin. Je kan vandaag de dag niet meer 3 maanden besteden aan het bouwen van een campagne. Je hebt processen nodig om snel campagnes uit te voeren en te testen.
One source of truth. Creëer een database die jij vertrouwt en waar alle marketinginformatie in staat. Zorg daarnaast voor een duidelijke structuur die makkelijk doorzoekbaar is. Je helpt op deze manier de marketeers om sneller conclusies te trekken uit de data. Visualisaties helpen hierbij. Je wil niet dat marketing eindeloos Excel-spreadsheets moet doorspitten. Help je marketeers met een duidelijke database waaruit relevante conclusies kunnen worden getrokken.
Wat betekent dit voor de marketeer?
Marketing moet steeds meer kanalen en tools managen. Veel systemen proberen een lock-in waardoor je moeilijk van ze af komt. Laat je echter niet bang maken en groei met de tools mee.
Al met al zullen systemen de creativiteit van de menselijke geest moeilijk kunnen vervangen. Automatiseer de simpele taken en gebruik deze creativiteit voor het genereren van sterke campagnes die in het oog springen.
Processen zijn minstens zo belangrijk als tools. Richt je processen strak in en verhoog het tempo waarop je learnings vergaart over welke campagnes werken bij jouw doelgroep.
Data heeft een sleutelrol in opzetten van effectieve marketingacties. Zorg dus dat je de data op orde hebt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!