Jumbo is tijdens een feestelijke uitreiking van de SponsorRingen 2015 in de Kromhouthal in Amsterdam uitgeroepen tot Sponsor van het Jaar 2015. De supermarktketen, die KPN als sponsor van het jaar 2014 opvolgt, won de SponsorRing in twee categorieën: in de categorie Media met de campagne De gele trui van Jumbo en in de categorie Maatschappij met de campagne Samen vieren we kerst.
Sail Amsterdam 2015 werd als beste beoordeeld in de nieuwe categorie Gesponsorde.
De jury oordeelde over Jumbo in de categorie Media ‘dat er sprake is van een totaal geïntegreerde mediacampagne met een optimaal gebruik van alle elementen.’ Het is volgens het juryrapport een ‘knap georkestreerd samenspel met alle spelers dat heeft geleid tot een briljante campagne.’ Het oordeel over de campagne Samen vieren we kerst van Jumbo in de categorie Maatschappij was niet minder lovend. Volgens de jury is het thema eenzaamheid heel mooi opgepakt. ‘In vier simpele woorden een hele wereld aan empathie neerzetten, dat is knap. Het past heel erg bij dit merk om mensen samen te brengen. Dat raakt echt aan de kerncompetentie van Jumbo.’
Overige categorieën
ING won met de sponsorcampagne Amateurvoetbal ING een SponsorRing in de categorie Sport. ‘Een sympathiek en consistent doorgevoerd project met groot maatschappelijk belang. Concept dat een belangrijke kernwaarde van de bank onderstreept ‘, aldus het juryrapport.
Samsung ging met de eer strijken in de categorie Entertainment & Events en won een SponsorRing met Amsterdam Dance Event 2014. Volgens het juryrapport een evenement met een grote maatschappelijke impact. ‘De case is prima onderbouwd en alle doelstellingen zijn behaald,’ oordeelde de jury.
KPN won de SponsorRing in de categorie Kunst & Cultuur voor hun campagne KPN en Late Rembrandt. De jury roemde vooral de brede inzet van de campagne. ‘KPN heeft hiermee kunst voor een heel breed publiek ontsloten. Het is fris en vernieuwend. Heel goed ook hoe KPN dit project naar online heeft vertaald.’
In de nieuwe categorie Gesponsorde ging Sail Amsterdam 2015 met de hoofdprijs ervandoor. De jury roemde vooral ook de samenwerking. ‘Vooral veel lof voor de organisatie die een relatief verouderd concept op creatieve en innovatieve wijze nieuw leven heeft ingeblazen en sponsors heeft weten te interesseren. Ook heeft de jury veel respect voor het feit dat de organisatie in relatief korte tijd zes grote sponsors aan zich wist te binden. Dit is een ongelooflijk knappe prestatie, zeker gezien de risico’s die aan dit soort evenementen zijn verbonden.’
Ad Maatjens is verkozen tot Sponsor Personality van het Jaar. Er is dit jaar geen Oeuvreprijs uitgereikt.
Jury
De hoofdjury van de SponsorRingen, onder voorzitterschap van Jan Willem Brüggenwirth, beoordeelde de door de zes vakjury’s vastgestelde nominaties op effectiviteit, creativiteit en maatschappelijke impact. De winnaars werden aangewezen uit een recordaantal inschrijvingen: 62.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!