Rocco Mooij en Jasper Mulder vroegen een groot aantal vakgenoten naar de termen waar zij jeuk van kregen, en stelden een lijst samen.
Focus
Brrr-woord. Focus aanbrengen. Veelal in combinatie met het al even uitgewoonde: ‘scherpe keuzes maken’. Want – jawel – zonder ‘keuzes geen focus’. Of andersom. En daar is lef voor nodig hoor, voor focus. ‘Onze focus is om ondernemers te laten ervaren dat marketing & communicatie met een focus het verschil kan maken’, meldt de website van New Focus Communicatie lichtelijk dubbelop. Er zijn trouwens opvallend veel bureaus met focus in de naam. Het wachten is op de opdrachtgever die zegt: ‘Doe mij maar lekker richtingloze communicatie, ik wil absoluut geen focus.’ Dat zou nog eens verfrissend zijn.
Gedreven
Als in event-gedreven. Ambitie-gedreven. Fout-gebruik-van-Engelse-woorden-zoals-driven-gedreven, integratie-gedreven. Dat laatste is dan weer een omweg naar…
Geïntegreerd
Laatst spraken wij een communicatieadviseur die een betoog hield over geïntegreerde communicatie. Hahahahaha.
Holistisch
Sinds een paar jaar opgedoken het vakgebied, vooral populair bij adviseurs. Alles heeft met alles te maken. Letterlijke zin op de site van communicatiebureau: ‘Vanuit het strategisch kader is de holistische visie verder te ontwikkelen voor de diverse elementen van een website.’ En dan gaat het om een website hè. Zo’n zin moet met een hoger uurtarief te maken hebben, anders kunnen wij hem ook niet verklaren.
Impact
Als in impact scoren. Of nog verkeerder: Onze communicatie maakt impact. Impact maken? Google die combinatie maar eens, en de ‘impactmakers’ vliegen je om de oren. Communicatie moet iets teweegbrengen. Daar zijn we het over eens. Ander gedrag. Of het begin van nadenken over ander gedrag. Waarom zou je anders communiceren? Voor de lol? Wij willen communiceren, maar liever zonder al te veel impact? Zie ook: Focus.
Jaknikker
JA! Dat zouden meer communicatiemensen moeten zeggen. Een luid en duidelijk ‘ja’. Of NEE! Mag ook. Als het maar luid en duidelijk is. Tegen directeuren, journalisten, medewerkers, HR. Zijn communicatiemanagers jaknikkers, zoals het cliché luidt? Was het maar waar!
Wat zijn uw jeukwoorden in communicatie? Geef uw reactie hieronder, of stuur ze ons per mail (info@communicatie-online.nl) of Twitter (@communicatie_ #jeukwoorden).
In het septembernummer van Communicatie, dat op 5 september verschijnt, staat het complete ABC van Nietszeggende Communicatietermen.
Voor het Jeukwoorden-ABC deel 1 (A-B-C-D-E), klik hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!