De Duitse schoenen- en kledingverkoper Zalando heeft aanzienlijk minder winst geboekt over het eerste kwartaal van dit jaar dan in de vergelijkbare periode van 2015. De winstdaling is vooral het gevolg van fors toegenomen investeringen in marketing en technologie.
De internetwinkel, die bijna een maand geleden onder meer een omzetprognose uit de doeken deed, boekte een nettowinst van 4,6 miljoen euro. Een jaar eerder viel het resultaat met 24,3 miljoen euro ruim vijf keer zo hoog uit. Zalando investeert dit jaar naar verwachting 200 miljoen euro, tegen 60 miljoen euro in 2015.
De omzet kwam uit op 796,1 miljoen euro en zat daarmee aan de bovenkant van de in april afgegeven raming van 788 miljoen tot 801 miljoen euro. Over het eerste kwartaal van 2015 bedroegen de inkomsten bijna 644 miljoen euro. Voor heel 2016 rekent het bedrijf op een omzetgroei van 20 à 25 procent.
De investeringen wierpen duidelijk vruchten af. Het aantal actieve klanten, mensen die in de afgelopen twaalf maanden ten minste één bestelling plaatsten, nam met 3 miljoen toe tot 18,4 miljoen. Het aantal unieke bezoeken van de webwinkel steeg van een kleine 393 miljoen naar bijna 480 miljoen. Klanten maakten veel meer gebruik van hun tablet of mobiele telefoon om te winkelen dan een jaar eerder.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!