Marketeers die zich een leven lang willen blijven ontwikkelen in het marketingvak. Van de schoolbanken tot de boardroom. Binnen de Top Marketing Club van NIMA- waarin de marketeers van ongeveer 25 grote bedrijven zijn verenigd - is dit gedachtegoed verenigd in een totaalprogramma, waarbij ook onderlinge uitwisseling van kennis en ervaring centraal staat. Dat maakt van de Top Marketing Club een uniek podium van bedrijven die het marketingvak een warm hart toedragen. Manager Business Relations Chris Tegelaar is namens het NIMA de grote inspirator en organisator. In het afgelopen jaar mocht hij al vijf nieuwe organisaties bij de club verwelkomen waaronder HP , T-Mobile, Microsoft en Ricoh. Afgelopen dinsdag 13 mei vond het eerste Executive dinner van de TMC plaats op het hoofdkantoor van HP Nederland.
U gaat lekker met de Top Marketing Club. Hoe groot kan of mag die groep van bedrijven worden?
In feite is er geen beperking in het aantal leden. Het moet echter wel beheersbaar voor ons als organisatie blijven. Wellicht een open deur, maar kwaliteit gaat voor kwantiteit.
Veel dienstverleners onder de aangesloten bedrijven, moeten er niet wat retailers of meer FMCG’s bijvoorbeeld bij?
Absoluut. Dat is ook de reden dat we sinds afgelopen jaar in gesprek zijn met enkele bedrijven uit deze sectoren. We zien dat ook binnen deze industrieën steeds meer behoefte ontstaat aan structurele ontwikkeling van marketeers op verschillende niveaus. Hoewel met name de FMCG’ers al vrij ver zijn in hun ontwikkeling, zien we toch de behoefte van marketeers die naar buiten willen en vooral ook moeten gaan om in ontwikkeling te blijven. Gelukkig is marketing een dynamisch vak waarbij iedere sector wat van elkaar kan leren. Ik vind het vanuit NIMA juist interessant om complementariteit in marketing te duiden en resultaat te boeken op dit vlak.
U knoopt zoveel mogelijk marketingkennis en -kunde van de aangesloten bedrijven aan elkaar. Hoe verloopt dat?
In feite is ieder bedrijf ergens wel heel erg goed in. Zo is de één heel bedreven in de customer journey waarbij andere bedrijven juist uitblinken in branding of positionering. Ieder bedrijf heeft daarnaast doelstellingen. Door het veelzijdige karakter van de Top Marketing Club en het NIMA Netwerk zijn we daarom in staat om te zien welke bedrijven van elkaar kunnen leren aan de hand van geformuleerde doelstellingen. NIMA vervult hier een brugfunctie. Dit kan uiteraard in verschillende vormen: ‘een dag op bezoek bij’, een spreker vanuit een bepaalde organisatie of een strategische kennissessie op CMO niveau. We zijn hier erg flexibel in door continu met onze klanten mee te bewegen en in gesprek te blijven. Zo creëren we samen met onze leden nieuwe initiatieven die breder kunnen worden ingezet. Dat is immers waar we als platform voor staan.
Een van de doelstellingen is ook marketingtalent met elkaar in contact te brengen, is dat in deze tijd van aantrekkende economie en arbeidsmarkt niet lastig uit te leggen?
Marketeers die willen gaan, gaan toch wel. Ik denk dat je als werkgever tijd en energie moet steken in het binden en boeien van marketeers. Maak het aantrekkelijk voor ze door ze ontwikkeling te bieden en vooral naar ze te luisteren. Talent is altijd schaars en zal dat ook blijven. Dat staat los van arbeidseconomische situatie.
Krijgt de Top Marketing Club ook een openbare spin off of is juist het onderling netwerken het belangrijkst?
Nee, er komt geen openbare spin off. We geloven met name in wie goed doet, goed ontmoet en daarmee ambassadeurschap van huidige leden. We hebben net het eerste Executive Marketing Dinner achter de rug, waarbij we C-level marketeers hebben laten kennismaken met ons netwerk. Een ander podium dat we de Top Marketing Club, en dan met name de leden, bieden is de doorgeefcolumn die binnenkort zal verschijnen in TvM. Hierbij dragen we marketing directeuren en CMO’s aan uit de Top Marketing Club die een column schrijven over een zelfgekozen onderwerp waarbij ze de pen doorgeven aan een ander lid. Wederom een interessante vorm van interactie tussen deze marketeers.