Het kind van de huisstijlfluisteraar

Eenvraaginterview met Ruud Boer van de Bataafse Teekenmaatschappij over zijn nieuwste boek Brand Design

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een écht home grown marketingboek dat in ons kleine taalgebied zijn vijfde update viert is een bijzonderheid. Ruud Boer, in het dagelijks leven directeur van de Bataafsche Teeken Maatschappij, leverde een nieuwe ‘Brand Design’ op, een standaardwerk dat de koppeling tussen marketing en design toelicht en duidelijk maakt. Bepaald niet alleen geschikt voor logokenners en huisstijlfluisteraars, maar een leesbaar boek over merkenmanagement met uiteraard veel plaatjes: de geschiedenis, definitie en functie van een merk. En zoals altijd bij een goede update komen er verse cases en nieuwe creaties bij. Boer heeft er een levenswerk van gemaakt. Dat vroeg om een vraag.

U werkt nauwgezet aan steeds nieuwe edities van ‘Brand Design’. Zijn er nog zoveel nieuwe ontwikkelingen of bent u aan het fijnslijpen?

‘Mijn boek beschouw ik als m’n kind: na negen maanden schrijven in 2002 geboren, leren lopen met de tweede editie in 2004 en in 2007, bij de derde editie, naar school. In 2011 klaar voor het echte werk met de vierde editie: volledig in kleur, met veel nieuwe visuele voorbeelden. En nu is met de vijfde editie en 15de druk een volgende stap gezet in de volwassenheid van het boek. Met verse praktijkvoorbeelden, een leuke case over citymarketing en een volledig nieuw hoofdstuk over brand activation. Hierin introduceer ik het customer brand journey-model, waarin je de reis van de klant vastlegt in relatie tot de rol die het merk per fase speelt. Daarmee speel ik in op recente ontwikkelingen in het vakgebied: een sterkere koppeling tussen strategie en creatie, een meer geïntegreerde holistische benadering van het merk, sneller inspelen op marktontwikkelingen, meer online communicatie, internal branding en het claimen van emotionele merkbelevenissen. Zowel het boek als het vakgebied brand design zijn inmiddels volwassen, maar nog zeker niet uitontwikkeld. Ik ben stiekem al aan het nadenken over de zesde editie.’

Tijdschrift voor Marketing/Marketingonline.nl mag 15 exemplaren van Brand Design weggeven. Stuur een mail naar info@marketingonline.nl om kans te maken.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie