Twee of drie verschillende bieren in één verpakking die in een keer bij de consument gebracht wordt. Dat kan via een eigen, centraal Heineken-loket of via bestaande retailers.
Dat zegt commercieel directeur Theo de Rond van Heineken Brouwerijen deze maand in Tijdschrift voor Marketing. De Rond zegt: "We hebben bijvoorbeeld nieuwe technieken om kratten te bedrukken. Dat betekent niet meteen dat je voor iedereen zijn eigen krat gaat maken, maar in principe kan het wel. Ik denk bijvoorbeeld aan de stad Emmen die 800 jaar bestaat. Wij maken dan voor die regio een speciaal krat. Daar kun je heel ver in gaan. Je komt steeds dichter bij personalisatie."
Heineken zat ook in het Yuno-thuiswinkelproject in Zoetermeer. 400 huishoudens winkelden via de pc en bestelden hun boodschappen die aan huis werden afgeleverd. De Rond: "We hebben daar heel veel van geleerd. Vooral dat dit qua logistiek niet de juiste vorm is. Het is te duur. Nederland kent zoveel winkels. Dus je kunt altijd makkelijk om de hoek een boodschap doen."
Toch gaat er veel veranderen, meent De Rond. "De huidige supermarkt als logistiek centrum is erg saai. Ik vind het ongelofelijk dat consumenten nog steeds orderpicken voor de retailer. Ze lopen door de supermarkt en pakken zelf hun spullen. Het is goedkoop, maar niet leuk. Je kunt daar toch veel meer mee doen? Consumenten zitten helemaal niet te wachten op dat saaie boodschappen doen. Er verandert de komende vijf jaar heel veel. Of de bestaande retailers daar voor zorgen of nieuwkomers, dat zien we nog wel. Als iemand succesvol is wordt hij toch wel gekocht door een partij als Ahold. We staan pas aan het begin."
<#FONT SIZE=1>(Bron: Tijdschrift voor Marketing, juli/augustus)<#/FONT>
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!