Heeft de supermarkt zijn beste tijd gehad?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Grote winkelbedrijven worstelen met verouderde formules en merkconcepten voor krimpende massamarkten, concludeert het vandaag.

Retailers blijven hangen in prijsoorlogen, omdat ze niet meer in staat zijn hun schaalgrootte te benutten. De uitdaging is te variëren binnen formules én met verschillende formules.

De standaardsupermarkt is op zijn retour, zegt de krant. De winkel waar consumenten wekelijks of tweewekelijks al hun boodschappen doen is minder relevant geworden.

Sterker: de hypermarkten zullen tot 2008 licht marktaandeel verliezen. Supermarkten verliezen nog iets sneller terrein. Waren dat soort winkels in 2001 nog goed voor 47 procent van de omzet, over twee jaar is dat nog maar 44 procent.

Dat voorspelde het Londense Inc (MVI), onderdeel van communicatieconcern WPP, onlangs voor een zaal topmanagers.

'Het retailmodel dat heel lang werkte is aan vervanging toe', beweerde vice-president Europa Ethan Sinick op die bijeenkomst.

'Een dominante retailer blijven met één soort winkel waar een gezin bijna alle boodschappen doet, is niet meer realistisch. Consumenten doen steeds vaker boodschappen en ook in meer verschillende winkels.'

Veel winkelbedrijven hebben zich aan die nieuwe werkelijkheid nog niet aangepast. 'Ze worstelen met verouderde formules en merkconcepten die mikken op krimpende, homogene massamarkten', zegt Sinick.

En zij niet alleen. Ook merkfabrikanten hebben een ongedifferentieerd productportfolio voor een massamarkt.

Prijsoorlogen worden in Europa in stand gehouden, meent Sinick, doordat winkelconcerns niet meer in staat zijn om hun grotere schaal te benutten. Slechts zes van de tien grootste retailers in West-Europa zullen de komende drie jaar bij de tien grootste groeiers horen.

'Ze hebben wel toegang tot de grootste kortingen, maar weten die niet in de laagste prijzen om te zetten. Ze investeren in winkels en in reclame en niet in kortingen waar de consument op zit te wachten.'

De oplossing die Sinick biedt lijkt echter door alle retailers al te worden gevolgd: in dezelfde winkel een grotere variëteit bieden van zowel duurdere als goedkopere alternatieven.

Maar retailers zouden ook veel meer moeten experimenteren met verschillende formats. Tesco heeft inmiddels zijn merk verbreed met meer formules die beantwoorden aan de verdere fragmentatie in winkelritjes.

Nou volgens mij is dus ook al bijna iedereen met die formuledifferentiatie bezig. AH heeft de XL en kleinere formats. En ook WalMart stemt zijn winkels af op de functie voor het verzorgingsgebied.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie