Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde bereikscijfers in de NOM Print Monitor 2013-II/2014-I. Deze publicatie gaat over de periode juli 2013 t/m juni 2014
Het gemiddeld bereik over de totale groep dagbladen en publiekstijdschriften laat een daling zien van 3% ten opzichte van de vorige publicatie.
Een vergelijking met de ontwikkelingen van de HOI-oplagegegevens van dezelfde groep bladen laat dezelfde trend zien, hoewel de oplage in dezelfde periode wat sterker is gedaald dan het bereik.
Digitaal lezen
NOM meldt verder dat de meeste mensen digitale dagbladen nog steeds op de computer/laptop lezen. In 2013/2014 was dat 36% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Computer/laptop wordt gevolgd door tablet met 22,5%. Op smartphone worden dagbladen door 20,8% gelezen.
Bij publiekstijdschriften lezen 12,1% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder leest een tijdschrift wel eens op computer/laptop, 8,4% op tablet en 4,6% op een smartphone.
Nieuwe strategie
Omdat de penetratie van digitaal lezen steeds substantiëler wordt, heeft NOM een nieuwe strategie voor de toekomst ontwikkeld. Hierin wordt het bereik van papieren edities gecombineerd met dat van het digitaal lezen om zo het bereik van het totale mediamerk te verkrijgen. Deze nieuwe strategie van NOM wordt in het najaar van 2014 toegelicht.
Het bereik per gemiddeld nummer van alle titels die in de NOM Print Monitor zijn gemeten, is hier te vinden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!