FWA highlights #7: Mira, Help Kenya not Kanye en Collapse

Een wekelijkse recap van inzendingen voor de Favourite Website Awards.


Creatie: Active Theory, Plan8

Mira is een op het eerste oog eenvoudige online ervaring die internetgebruikers helpt relaxen. Door je scherm aan te raken ontstaan kleine, rondzwevende glitterdeeltjes en rustgevende, sprookjesachtige tonen. Een kleine oase van rust in ons 24/7 connected bestaan. 

Maar behalve een meditatieve ervaring is Mira ook een showcase voor Hydra, een door Active Theory ontwikkeld Javascript framework (een verzameling codes voor het ontwikkelen van webapplicaties). De belangrijkste feature: waar normaliter aparte code moet worden geschreven voor alle verschillende platformen, gebruikt Hydra uniforme code, die zichzelf aanpast aan alle mogelijke platformen. 

Mira is te gebruiken op ieder ‘device’ dat je je maar voor kunt stellen; van desktop en smartphone, tot Microsoft Kinect, Apple TV en VR. De ontwikkeltijd die Active Theory daar dankzij Hydra slechts voor nodig had: een week. 



Creatie: Gabriel Ferrer

Van het en plein public tot de grond afbranden van onschuldige zangeresjes tot de weinig subtiele pogingen om zijn schulden te laten betalen door onder andere Mark Zuckerberg; Kanye West wint niet de prijs voor meest sympathieke celebrity.

Dat het best lastig is om een Kanye fan te zijn voelde ook Gabriel Ferrer, copywriter van beroep en al jaren fervent aanhanger van West. Nadat deze twee weken geleden in een tweet wereldkundig maakte dat financiële hulp beter aan hem besteed zou zijn dan aan arme kinderen in Afrika, besloot Ferrer dat de maat vol was. Hij startte de website ‘Help Kenya, not Kanye’, waarop hij op grappige wijze in verschillende secties uiteenzet hoe lastig het is om van Kanye te blijven houden, en hoe makkelijk het is om aan Kenya te doneren (inclusief directe links naar verschillende hulporganisaties.) 

De site is geen huzarenstukje. De link die wordt gelegd tussen hulporganisaties en populaire cultuur is echter wel interessant. Net als de die we bij SuperHeroes recentelijk lanceerden, gebruikt ‘Help Kenya not Kanye’ elementen uit populaire cultuur om de oh-zo lastig te vangen aandacht te trekken. En dat werkt. 


Creatie: BETC Digital, Make Me Pulse

Onze wereld is complex en kwetsbaar. Alles is met elkaar verbonden en als er één cruciaal element mis gaat, dan kan alles in elkaar vallen als een kaartenhuis. 

Dit is het startpunt van Collapse, een data-driven ‘einde van de wereld’ simulator gemaakt ter promotie van de post-apocalyptische game The Division. Bezoekers kunnen hun locatie invoeren, waarna de site op basis van allerlei stad-specifieke data simuleert hoe snel er chaos uitbreekt als hij of zij de eerste drager zou zijn van een dodelijk virus. Gebeurtenissen worden gekoppeld aan locaties in de buurt, zoals de AH op de hoek en het ziekenhuis een stukje verderop. Alle beslissingen die de bezoeker neemt hebben invloed op de wijze waarop het virus zich verspreidt, totdat het via een dodelijk domino-effect uiteindelijk de hele wereld doet instorten. 

Doordat het verhaal is gepersonifieerd met echte data en keuzemogelijkheden en het viral effect van je keuzes direct wordt weergegeven, voelt het scenario realistisch en drukkend: The Collapse zou zich ieder moment in jouw stad kunnen ontvouwen... het zou zelfs met jou kunnen beginnen. 

Marieke Dekker is strateeg bij SuperHeroes Amsterdam en jurylid bij the FWA. In die rol krijgt ze iedere week een shortlist voorgelegd van digitale projecten die voor de FWA zijn ingezonden, waaruit de juryleden dagelijks een Site Of The Day (SOTD) kiezen. Wekelijks deelt ze hier haar drie favoriete inzendingen. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie