Deze branche krijgt te maken met ingrijpende ontwikkelingen op het gebied van consumentenge-drag, technologie en regulering. Dat schrijft Dick-Jan Abbringh in zijn boek Trendbreuk.com, dat vandaag verschijnt.
Hij vergelijkt de ontwikkeling in de financiële wereld met de opkomst van de zelfbedieningsbranche in de foodretail, waar in decennia heel veel werkgelegenheid verdween.
Abbringh werkt bij IG&H Management Consultants, dat is gespecialiseerd in de financiële sector. Hij ziet dat consumenten het internet intensief gebruiken en daardoor anders bij hun financieel advi-seur binnenstappen.
Ze weten meer, hebben vooraf informatie opgezocht en lezen de kleine lettertjes beter. De consumenten nemen de rol over die klassiek door demedewerkers van de financiële instelling zelf werd vervuld.
Technologische ontwikkelingen lijken nu pas de gevolgen te krijgen die eind jaren negentig werden voorspeld. De producten in de financiële sector vallen één voor één ten prooi aan digitalisering.
In de jaren negentig waren dat het betalingsverkeer en beleggen. Door de opkomst van de pinauto-maat daalde het bezoek aan bankfilialen spectaculair. Hierdoor verdwenen vele bankkantoren.
Nu zijn vooral verzekeringen en hypotheken in beweging. Door de digitalisering verandert de struc-tuur. Kenmerkend zijn de snel groeiende dienstverleners zoals Independer.nl en De Hypotheker, die zich tussen verzekeraars en tussenpersonen nestelen voor schadeverzekeringen en hypotheken.
'De traditionele financiële dienstverleners zien in toenemende mate door de bomen het bos niet meer. Hierdoor krijgen andere (buitenlandse) partijen de kans zich op de financiële markt te manifesteren.'
Neem de opkomst van branchevreemde partijen. Sinds kort verkoopt Kruidvat kredieten van Royal Bank of Scotland. Steeds vaker troeven buitenlandse aanbieders de Nederlandse financiële dienst-verleners af.
Het gevolg van al deze ontwikkelingen is dat binnen niet al te lange tijd duizenden arbeidsplaatsen verdwijnen bij verzekeraars en geldverstrekkers. Bij de dienstverleners komen er wel wat banen bij.
Dit zijn er echter veel minder, omdat er intensief gebruik wordt gemaakt van automatisering. Neder-landse aanbieders moeten de komende jaren veel meer innoveren om de toenemende concurrentie het hoofd te kunnen bieden.
Ze moeten leren goedkoper te werken. Tegelijkertijd is hun distributiebeleid aan vernieuwing toe.
Als de vergelijking met de levensmiddelenbranche moet worden gemaakt, staat de financiële sector nog heel wat te wachten.
Direct na de Tweede Wereldoorlog telde het land naar schatting 30.000 kruideniers. In 2003 waren er ongeveer 6600 supermarkten over. Kleine winkels verdwenen en grote kwamen er voor in de plaats.
Ook sloten in de periode veel kleine zelfstandige slagers, bakkers en groentenspecialisten hun deuren omdat ze de concurrentie niet meer aankonden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!