‘Voor de banner industrie is dit minstens zo ernstig als de millenniumbug van begin deze eeuw. Toch hoor je er vrijwel niemand over praten. Er staat nu bijvoorbeeld een campagne van Peugeot live die gewoon gebruik maakt van flash banners.’ Aan het woord is Philippe van Ooteghem, oprichter/directeur van Adlantic Online Advertising.
Hij maakt zich grote zorgen over het stopzetten van ondersteuning aan Flash in de nieuwe update van Chrome die Google heeft aangekondigd. Banners die zijn gemaakt in Flash zullen daardoor niet meer werkend in Chrome-browsers te zien zijn. En daarmee wordt een aanzienlijk deel van de internetgebruikers geraakt; naar schatting draait 30 procent van de laptops en pc’s met Chrome.
Naar verwachting zal ook Firefox binnen afzienbare tijd met Flash-ondersteuning stoppen, terwijl online verkeer dat via mobiele apparatuur binnenkomt al lang niet meer met Flash is te bereiken. Apple heeft vanaf het begin ervoor gekozen om geen ondersteuning te bieden aan Flash, maar ook Android heeft Flash al lang in de ban gedaan.
Dat Chrome stopt met ondersteuning van Flash, hoeft voor niemand een verrassing te zijn. Doubleclick heeft al anderhalf jaar geleden aangekondigd dat banners vanaf 1 september moeten worden aangeleverd in HTML-5. Toch zijn Flash-banners nog volop te vinden. Van Ooteghem: 'Omdat die banners niet meer werken vanaf morgen, gaat het om veel geld dat adverteerders dan wegsmijten.'
Ook Peter Bergsma, Interactive Designer/CRO Consultant bij StormMC, meent dat er sprake is van een serieus probleem voor veel adverteerders. Ik stel vast dat een heel groot deel van de advertentiemarkt nog altijd bestaat uit Flash-banners, die morgen niet meer werken. Hoe groot het aandeel flash is? Moeilijk te zeggen, maar als ik een schatting moet doen circa te helft.’
Mirna Sypkens Programmatic Trading Director bij M2M Media, houdt het op meer dan de helft van de banners. Zij baseert deze schatting mede op een kleine test op NU.nl, waarbij de pagina’s van de nieuwssite werden bekeken terwijl Flash was uitgeschakeld.
In de praktijk zullen Flash-banners vanaf morgen nog wel zichtbaar zijn, maar dan zonder animatie. Bij Doubleclick zeggen ze dat ze de banners pauzeren. Wie toch een geanimeerde banner wil zien, zal zelf Flash moeten installeren en activeren. Maar we mogen er vanuit gaan dat weinig internetgebruikers die moeite zullen doen.
Om werkende banners te vertonen, zal alle creatie opnieuw moeten worden gemaakt in HTML-5. De vraag hoe actief de online advertentiebranche hiermee de afgelopen maanden bezig is geweest. Gezien het grote aandeel van Flash, is het een reëel scenario dat een flink deel van de banners niet meer werkt in Chrome.
Als kan het natuurlijk zijn dat er veel lastminute aanpassingen worden uitgevoerd. Sypkens: ‘Bij onze adverteerders lopen nog twee of drie campagnes in Flash, die met ingang van morgen ophouden. Het kan natuurlijk zijn dat nog veel meer campagnes op het laatste moment worden omgezet naar HTML-5.’