Premium

Eindstand Cannes 2014: Lemz pakt 13e gouden Leeuw én GP for Good in Cannes

Het 61ste Cannes Lions-festival is afgesloten met het 13e goud voor Lemz met Sweetie plus een GP for Good, zilver voor W+K en brons voor 180 en BVH.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Terre des Hommes en Lemz wonnen hun 13e gouden Sweetie-Leeuw in de categorie Branded Content & Entertainment.

Ook kregen ze de Grand Prix for Good, waarbij werk wordt bekroond dat geen Grand Prix kan winnen in de categorieën, omdat het voor het goede doel/non-profit is of een dergelijke boodschap heeft.

Film
In Film kregen Wieden+Kennedy en Heineken zilver voor ‘The Odyssey’ (productiemaatschappij MJZ London), 180 Amsterdam en Sony werden bekroond met brons voor ‘The Last of Us’ voor Playstation 4 (productiemaatschappij Minivegas Amsterdam).

Het brons voor BVH Identity Driven Advertising en Amnesty International viel in de categorie Titanium, voor ‘Do not frighten Mister Putin’.

Branded Content & Entertainment

In Branded Content & Entertainment waren nog twee Nederlandse nominaties - The Odyssey van Heineken en Wieden + Kennedy Amsterdam en Absolut Nextframe van Absolut Vodka en Sid Lee Amsterdam – maar die vielen niet in de prijzen.

Er werd geen Grand Prix uitgedeeld bij Branded Content & Entertainment. Er waren in totaal elf gouden Leeuwen.

Film Craft

In de categorie Film Craft waren er geen Nederlandse winnaars, want geen enkele van de 22 Nederlandse inzendingen werd gehonoreerd met een vermelding op de shortlist. Er was ook hier geen Grand Prix, wel werden 20 gouden Leeuwen uitgereikt.

Innovation

Bij Innovation was er een Grand Prix voor The MegaFaces Pavilion (at the Sochi 2014 Winter Olympic Games) en het Russische bureau Megafon Moscow (in samenwerking met Axis Moscow en Asif Khan LTD London).


The MegaFaces Pavilion

Er werden verder drie Innovation Lions uitgereikt: 
Points van Breakfast New York, Fiat Live Store van Fiat en AgênciaClick Isobar (Brazilië) en Babolat Play van Babolat en Ogilvy France uit Parijs.

Film

Van de 60 Nederlandse inzendingen belandden er eerder in de week 10 .

Er werden twee Grand Prix uitgereikt in Film. De ene ging naar de Britse kerstcampagne van Harvey Nichols ‘Sorry I spent it on myself’ van Adam&eveDDB London (productiemaatschappij Outsider London) – de derde Grand Prix voor deze campagne. De andere Grand Prix was voor Zweden: Volvo Trucks en Forsman & Bodenfors (productie Folke Stockholm) kregen hem voor het meermaals bekroonde ‘Epic Split’ met Jean-Claude van Damme.

In Film zijn dit jaar in totaal 105 Leeuwen uitgereikt.




Harvey Nichols



Volvo Trucks

Titanium & Integrated

Bij Titanium & Integrated was uit Nederland alleen het met brons bekroonde ‘Do not frighten Mister Putin’ van Amnesty International en BVH Identity Driven Advertising genomineerd.

In totaal zijn hier 13 Leeuwen uitgereikt. De Titanium Grand Prix ging naar Japan: Dentsy Tokyo en Honda Motor kregen hem voor ‘Sound of Honda’. De Integrated Grand Prix was wederom voor Harvey Nichols en Adam&eveDDB Londen en betekende de vierde Grand Prix voor ‘Sorry I spent it on myself’.

De eindscore

2 Grand Prix
– G-Star’s ‘Raw for the oceans’ & FHV BBDO & Part of a bigger plan (Product Design)
- ‘Sweetie’, Terre des Hommes & Lemz (GP for Good)

13 goud – ‘Sweetie’, Terre des Hommes & Lemz (Direct, Promo & Activation, PR en Media, Branded Content & Entertainment)

3 zilver – ‘The Odyssey’, Heineken & Wieden+Kennedy Amsterdam (Film), &;Sweetie’ Terre des Hommes & Lemz (Promo & Activation), &;Legendary Posters&;, Heineken & Starcom/Wieden+Kennedy (Promo & Activation)

6 brons – ‘The Last of Us’, Sony Playstation 4 & 180 Amsterdam (Film), ‘Do not frighten Mister Putin’, Amnesty International & BVH Identity Driven Advertising Rotterdam (Titanium & Integrated), Legendary Posters, Heineken & Wieden+Kennedy (Promo & Activation, Direct 2), &;Legendary Posters&;, Heineken & Starcom/Wieden+Kennedy, &;Have a seat&;, KitKat & JWT Amsterdam. 

In 2013 won Nederland 2 Grand Prix, 2 goud, 7 zilver en 8 brons. De Creative Effectiveness Grand Prix werd toen gewonnen met Heineken’s Legendary Journey: justifying a premium the world over van Wieden+Kennedy Amsterdam. De tweede Grand Prix was de Media Grand Prix voor Dela en Ogilvy Amsterdam voor ‘Waarom wachten tot het te laat is?’.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie