Dat melden goed ingevoerde bronnen aan Adformatie. Grootaandeelhouder Egeria sprak de afgelopen tijd al met Telegraaf Media Groep (TMG), dat afhaakte, en een Duitse mediapartij over een verkoop van NRC Media. TMG zou in ieder geval zijn afgehaakt.
Een bron zegt: ‘Het klopt dat Egeria met NRC Media aan het leuren is.’ Een andere bron meldt: ‘Egeria sprak met de Telegraaf (TMG) en een Duits mediabedrijf. Daar zouden ze rond de 118 miljoen euro hebben gevraagd, één keer de jaaromzet van 2012. Maar dat bedrag is absurd hoog en dat vonden de Duitsers blijkbaar ook, want het gesprek duurde maar kort. Ik denk dat NRC Media eerder zo’n 40 à 50 miljoen zou moeten opleveren.’
Er gaan al langer geruchten dat Egeria van NRC Media af wil.
Rendementseisen
Egeria kocht NRC Media in 2009 voor 70 miljoen euro van De Persgroep. Het verwierf uiteindelijk een belang van 91 procent. Derk Sauer heeft 9 procent in handen. Egeria heeft als investeerder hoge winsten als doelstelling en eist een rendement van zo’n 20 procent per jaar. Sindsdien zou Egeria de bekende private equity truc toepassen: reorganiseren en omzet en marges oppompen. Het Britse investeringsfonds Apax deed hetzelfde vanaf 2004 bij PCM, waar NRC toen ook onderdeel van uitmaakte.
Binnen NRC Media ontstond al snel onrust over de toegenomen macht van Egeria. Zo werden in 2012 twee extra commissarissen benoemd. Er was vooral ophef over de 12,5 miljoen euro superdividend die de eigenaren zichzelf hebben laten uitkeren in 2012. Volgens de ondernemingsraad (OR) van NRC Media ging het om een 'buitensporig superdividend' van 2,5 keer de winst. Mogelijk zou Egeria hiertoe twee jaar geleden zijn overgegaan omdat een rendement van 20 procent halen onmogelijk zou zijn.
Verder meldt de bron dat de vorig jaar vertrokken directeur-uitgever Jan van der Marel bewust niet is vervangen. Dat drukt minder op de begroting en levert in het kader van de hierboven genoemde private equity truc extra geld op.
Winst
NRC Media wist overigens in 2012 een goede winst te behalen van 4,7 miljoen euro. De winst voor financieringslasten (de ING-lening en dividenden) laat zien dat de bruto marge prima en hoog is. NRC Media wist zowel de opbrengsten uit de oplage (abonnementen en losse verkoop) als de inkomsten uit advertenties te verhogen.
Sauer
Derk Sauer zei eind vorig jaar tegen Adformatie: ‘Mij is wel eens gevraagd of ik van mijn belang af wil, maar ik heb liever een groter belang. In de huidige opzet is dat niet mogelijk.’
Sauer nu over de mogelijke verkoop door Egeria: ‘Ik kan er niets over zeggen, omdat dit proces in handen is van Egeria. Ik wacht rustig af.’
Bij Egeria was niemand voor commentaar bereikbaar.
UPDATE
Vanochtend komt de officiële mededeling van moederholding Lux Media.
"Lux Media, de aandeelhouder van NRC, heeft de RvC meegedeeld dat er een onderzoek gestart wordt naar de verkoopmogelijkheden van NRC.
NRC Handelsblad, nrc.next en NRC.nl zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot de meest vooraanstaande kwaliteitskranten van Nederland, zowel op papier als digitaal. De winstgevendheid is de laatste jaren sterk toegenomen en de marktpositie is aanzienlijk versterkt.
De aandeelhouder heeft uitdrukkelijk te kennen gegeven dat ze streeft naar een koper die de huidige strategie van de hoofdredactie en de directie van NRC onderschrijven en verder willen helpen uitbouwen."
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!