E-commerce: Wanneer gaat Nederland om?

Terwijl Amsterdam zich bezig is te ontwikkelen tot de interactieve hoofdstad van continentaal Europa, blijft de e-handel in Nederland zelf ver achter bij die in Groot-Brittannië en Duitsland. Is de Nederlandse consument nog niet rijp voor e-commerce?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Online warenhuis is één van de meest succesvolle webwinkels in Nederland en BOL is nog steeds één van de grootste e-tailers. Vernieuwend is het allemaal niet, vindt Roland Slot, ceo van Agency.com Netherlands. Het online boeken van een reis is in Nederland nog nagenoeg onmogelijk. Ook al lijkt dat te veranderen nu KLM in mei is begonnen met de online verkoop van tickets. Hot-orange.com zet z’n kaarten voorlopig echter op de Nederlandse markt. Het online bedrijf wil niet in de fouten van Boo.com vervallen en bouwt dus eerst aan stevige basis in Nederland, voordat het verder Europese avonturen begint. Onlangs introduceerde Hot-orange DuoShopping een nieuwe functionaliteit die twee gebruikers in staat stelt via verschillende computerterminals samen via hetzelfde scherm producten in de winkel te bekijken.

In Nederland zit je nooit meer dan twintig minuten van een winkel. De online verkoop wordt hier niet zo groot. Misschien zal het web meer worden gebruikt voor verzamelen en vergelijken van prijs- en productinformatie alvorens plaatselijk tot aanschaf over te gaan. Dit is de mening van e-communicatie-adviseur Dick Rijken.

De reclamewereld bereidt zich ondertussen voor op meer online werk. "De reclamebureaus zetten in snel tempo internetafdelingen op. Terwijl kleine creatieve bureaus op zoek zijn naar partners en internationale perspectieven", aldus Dagan Cohen, creative director bij Ozlo, de interactieve divisie van Lowe Lintas & Partners. Volgens Slot van Hot-orange staat Nederland dichter bij de rest van Europa dan Groot-Brittannië en fungeert het, mede door de aanwezige talenkennis, als een soort antenne voor continentale gevoelens en als bruggehoofd voor continentale expansie.

KesselsKramers, het bureau dat onder meer de campagne voor BOL doet, wordt gezien als één van de ‘hotshops" in Nederland. Martijn de Jongh, strategisch adviseurbij KesselsKramer, meent dat de Nederlanders wantrouwend staan tegenover online winkels. Zijn bedrijf heeft er daarom voor gekozen om BOL als het ware ‘van binnenuit’ te laten zien met gezellige bolronde mannetjes die refereren aan de naam van het bedrijf. Door de campagne is de naamsbekendheid van de webwinkel omhooggeschoten van 2 naar 43 procent. Nederland is nu het land waar, zels in absolute termen, het meest wordt verkocht.

Het is nu de vraag of e-commerce in Nederland zal doorbreken als ieder krantenwinkel en kruidenier online is. Het overheidsexperiment met de zogenaamde ‘kenniswijk’ zal deze vraag wellicht beantwoorden.

< SIZE=1>(bron: AdAge, juni 2000)<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie