Context is king! Maar nu echt. Gebruikers eisen het van merken. Het is de norm. Gaan we in 2017 echt op straat commando’s afvuren op onze apparaten? Raken we gewend aan conversational, schermloze interfaces? En zijn we inmiddels genezen van alle connected spullen? Hoe gaan we om met de keuzestress die we ervaren? En hoe gaan we om met privacy?
Data maakt dat we gebruikers nog beter leren kennen. Tegelijk weten we zoveel van gebruikers dat dit ook weer vragen oproept. Zeker in een always-on wereld waar technologie alles mogelijk maakt.
CONTEXT
Rory de Graaf (The Valley): Context is king! Een inzicht dat er al langer aan zat te komen, maar in 2016 drong het pas echt lekker door. Er wordt steeds beter begrepen hoe de context van een klant gevangen, geïnterpreteerd en gebruikt kan worden. Voor nu wordt die context voornamelijk ingezet om de content aan te passen. Ik verwacht dat we in 2017 ook echt contextuele interfaces gaan zien die - naast de content - ook de totale presentatielaag aanpassen naar de context van de gebruiker.
Henk Haaima (Mirabeau): In 2017 wordt digital design meer gebaseerd op human-centered research. Onderzoek naar het individuele gedrag van consumenten en naar het gedrag van groepen consumenten zal onderdeel worden van ons ontwerpproces. Design en research groeien naar elkaar toe. Human scientists (sociologen, antropologen en psychologen) worden onderdeel van het designproces. Designteams zullen dus naast ontwerpers en developers ook uit onderzoekers gaan bestaan. Tim Brown, ceo van IDEO, predikt al langer: ‘Great design is born out of great research’. Research als bron van inspiratie.
Max Pinas (Dept): E-commerce vertoont kleerscheuren als het gaat om keuzevrijheid. Niet omdat er niet genoeg keuze is, maar juist omdat er teveel is. Door middel van kunstmatige intelligentie verandert keuze-overload in keuzevrijheid. Slimme, contextuele en persoonlijke algoritmes geven consumenten relevante keuze bij het shoppen.
Rory de Graaf (The Valley): No stress as a service! Mensen raken de vele keuzes die het internet biedt een beetje zat. Ze zien door de bomen het bos niet meer! Amazon springt hier bijvoorbeeld al op in met de Dash buttons. Een knop, gekoppeld aan één product, te plaatsen op een contextuele plek. Bijvoorbeeld een knop voor wasmiddel merk X welke op de wasmachine geplakt kan worden. Druk op de knop en het wasmiddel is toegevoegd aan je virtuele boodschappenmandje. Ook zal historisch gedrag en context steeds vaker worden ingezet om al een selectie van de opties te maken en zo de keuzestress weg te nemen.
Stefan Harzevoort (Valtech): We zien dat veel (nieuwe) retailers op innovatieve wijze producten aan de man brengen. Denk aan de onlangs geopende api van Siri en Amazon Echo, waarmee je rechtstreeks - zonder tussenkomst van een horecazaak - een tafeltje voor twee kunt reserveren. Of aan de Staples Easy Button, waarmee zakelijke klanten van het kantoormiddelen concern via spraak en scan een nieuwe bestelling doen.
INTERFACES
TjerkJan Oord (Greenberry): De schermloze interface! Aan elke innovatie gaat een valse start vooraf. Tablets, mp3-spelers en videobellen bestonden lang voordat ze doorbraken. Dat geldt ook voor praten tegen apparaten. Dit jaar komt de omslag: machine learning en kunstmatige intelligentie komen tot wasdom. Tel daar de mogelijkheden van augmented reality bij op en we kunnen onze schermen wel opbergen.
Hayo Rubingh (Mirabeau): Conversational Interfaces. De doorbraak van 2016! Het voeren van een interactie met de consument via een tekst of spraak gedreven conversational interface, bijvoorbeeld geïntegreerd met Facebook Messenger. Kunstmatige intelligentie, verwerkt in bot technologie, maakt het voeren van een dialoog minder arbeidsintensief en beter afgestemd op de behoeften en context.
Chris Waalberg (Q42): Conversational UI - Eén van de belangrijkste trends van 2016, maar ook in 2017 zal deze trend flink doorzetten: dienstlevering met een persoonlijk tintje door middel van een conversational UI. Kortom, Whatsappen met je supermarkt. Of je garage. Of een allesomvattende dienstverlener, zoals uButler.
Iskander Smit (INFO.NL): Nieuwe interactie - dialoog - touch. Nieuwe interacties zoals touch en dialoog zijn in 2016 serieus geworden. Dit zal doorzetten in 2017 in mainstream toepassingen. Ik verwacht een aantal toepassingen die touch opeens tot een hele logische interactiemogelijkheid gaan maken en een versnelling betekenen voor de verdere toepassing in apps. De dialoog zal belangrijker worden met de conversational interfaces. Alles is een conversatie.
Franklin Schamhart (Dept): 2016 stond in het teken van de Natural User Interface, met name de Conversational UI. We zagen al een aantal succesvolle uitwerkingen van KLM en Quartz en ook ging iMessage open voor developers via MessageKit. Het is een hele interessante beweging waar chat niet alleen de nieuwe interface werd, maar eigenlijk een heel nieuw platform.
INTERNET OF THINGS
Rory de Graaf (The Valley): Producten die we kopen zijn in toenemende mate met het internet verbonden. De term doet vermoeden dat al je spulletjes ook met elkaar verbonden zijn, maar de mensen die inmiddels wat van deze 'connected' spullen in huis hebben weten dat het allemaal niet zo 'seamless' is. Ik denk dat veel mensen wel even genezen zijn van al die connected spullen en wachten tot de systemen beter op elkaar zijn afgestemd. Wanneer dat zover is, zal deze markt pas echt losbarsten.
Sebastiaan Bode (Greenberry): Strijd tussen de domotica OS’s! Nu steeds meer apparaten aangesloten worden op het internet rijst de vraag hoe we deze groeiende lijst van apparaten gemakkelijk gaan bedienen en laten samenwerken. Oftewel wat wordt het domotica OS? Amazon, Apple, Samsung en Google, maar ook If This Then That (IFTTT) en zelfs Toon van Eneco proberen hierin de dominante factor te worden. De keuze zal niet alleen worden bepaald door het aantal ondersteunde apparaten, maar ook door openheid van het systeem, gebruiksvriendelijkheid en niet te vergeten security en privacy.
Chris Waalberg (Q42): Internet of Things! - Er zijn nog maar weinig IoT-producten die het leven écht makkelijker voor je maken. Het ontstijgt het gadget-niveau zelden. Wat steeds belangrijker gaat worden is dat IoT simpele, dagelijkse taken van je wegneemt. Volledig ontzorgt. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat je nooit meer een lichtknop aan hoeft te raken. De centrale plek in het huis die Google en Apple steeds actiever proberen in te nemen zal deze ontwikkeling versnellen.
Melanie Gorka (Info.nl): Evolutie van sensor applicaties. Internet of Things heeft de afgelopen jaren veel applicaties die kunnen ‘voelen’ geïntroduceerd. Ik denk dat dit nog verder ontwikkelt; machines zullen steeds meer van de omgeving meekrijgen en zelfs menselijk kunnen reageren, door middel van geluid, fysieke reacties en meer. Dit om ons een goed beeld te geven van wat er om ons heen gebeurt, of wat onze fysieke reacties betekenen, of om activiteiten te suggereren. Hopelijk leidt dit tot een verfijnd en menselijk ontwerp van het Internet of Things.
Max Pinas (Dept): Alles krijgt intelligentie en alles krijgt een adres. Alles is verbonden en alles is slimmer. Een paar dingen waar IoT partijen zich volledig op gaan richten: veiligheid, eenvoud van installatie en de verbinding offline met online. Het is aftellen tot retargeting, up- en cross sell zich gaat aanpassen op basis van Google Nest of de Amazon Echo data… En appliances worden steeds brutaler, waarom niet even bijbestellen als iets bijna op is? Abonnementsvormen krijgen een nieuwe dimensie, omdat automatisch wordt besteld wat jij nodig hebt. De catch hierin is in hoeverre we nog in staat gaan zijn om dit zelf te beïnvloeden of dat Google, Apple, Samsung en Microsoft het voor ons gaan verzinnen.
DATA
Ruben de Baat (Blackpoint IoT): Big data zal nog meer een leidende rol spelen in het opzetten van digitale oplossingen. En er ligt nog meer de nadruk op zelflerende algoritmes. Het analyseren van knelpunten maakt dat we kunnen sturen op rendement en efficiëntie. Vooral op het gebied van duurzaamheid, waardoor met sensortechniek nog een grote slag te slaan is. Het stijgende aantal smart en connected devices biedt mogelijkheden om met lage investeringen data te verzamelen uit de fysieke wereld.
Sebastiaan Bode (Greenberry): Privacy als aankoopreden. Nu grote techbedrijven de belofte doen om producten en diensten steeds relevanter en persoonlijker te maken, vereisen ze hiervoor steeds meer toegang tot persoonlijke gegevens. Denk aan e-mail, agenda, aankoopgeschiedenis, etc. Techbedrijven krijgen hierdoor steeds dieper toegang tot onze persoonlijke levens. Enerzijds zal de mate van toegang tot deze informatie toenemen, anderzijds zal hoe met deze informatie wordt omgegaan worden meegewogen in de keuze voor een bepaalde dienst. Apple probeert zich hier te onderscheiden van Google door privacy hoger in vaandel te houden. Met ander woorden, kies je voor intelligentie en kwaliteit of voor privacy?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!