Reclamebureau Etcetera en Coosto hebben het social media-verkeer in Nederland rond de Super Bowl in kaart gebracht. Ondanks het nachtelijke tijdstip van de wedstrijd waren er toch 6.100 Nederlanders actief tijdens de NFL-finale. In totaal verstuurden zij 21.357 berichten over de Superbowl, waarvan bijna zevenduizend tijdens de wedstrijd zelf.
Met 1940 berichten was Budweiser‘s 'Lost Dog' de meest besproken commercial. Volgens Ben Imhoff, creatief directeur bij Etcetera, past dit bij de Nederlandse reclamesmaak. 'In Nederland doen commercials waarin dieren de hoofdrol spelen het gewoon goed. Kijk maar naar de meest recente editie van Gouden Loeki, waarin bij drie van de vijf beste Nederlandse commercials dieren centraal staan.'
De top-5 van meest besproken commercials in Nederland bestaat naast Budweiser uit T-Mobile, Victoria’s Secret, Universal Studios en Nissan. Het Nederlandse sentiment rondom de Superbowl-commercials was zeer positief (77%).
Budweiser | Lost Dog
T-Mobile | #KimsDataStash
#KimsDataStash | T-Mobile Commercial
Victoria's Secret
Universal Studio's | Despicable Me prequel
Nissan | With Dad