AI
Alle media worden digitaal en zullen convergeren, waardoor seamless advertising experiences ontstaan. Dat geldt voor televisie (streaming, on-demand, OTP-diensten), kranten en tijdschriften (Blendle, apps, kiosks), radio (DAB+, webradio) en outdoor media (narrowcasting, led display). Door de volledige digitalisering zal reclame grotendeels data- en performance-gestuurd gaan worden.
Alle reclameruimte zal op veilingbasis realtime worden aangeboden aan de hoogste bieder. En waar verder iedereen het over VR heeft, zie ik artificial intelligence als grootste marketingtrend van de toekomst.
Overal in terug
AI komt nu al overal in terug, denk de aan de zoekresultaten van Google en de autopilotfunctie van de Tesla. Echter, AI en deeplearning algoritmes zullen ook gemeengoed worden in marketing en marketingbeslissingen. Denk aan het de juiste prijsstelling, insights, formatkeuze, productdesign, etc. Creativiteit blijft echter voorbehouden aan de mens en niet computers.
Klaas Weima is directeur Energize
Eerdere afleveringen