Mens & Machine
De razendsnelle ontwikkelingen binnen technologie zullen de marketingdiscipline radicaal blijven beïnvloeden. Op alle fronten. Het tijdperk van de klant is definitief een feit: de klant wordt persoonlijker bediend dan ooit. De klantreis wordt geheel op maat – op basis van klantgedrag - ontwikkeld, evenals proposities, media-inzet en contactstrategie. Marketing en technologie versmelten in toenemende mate. De marketeer wordt IT’er en vice versa.
Bepalende menselijke factor
Robots gaan een deel van het standaard klantcontact overnemen, denk aan chatbots. De toepassing van virtual reality gaat veel verder dan vermaak en zal de wereld drastisch veranderen. Maar de toenemende technologische mogelijkheden betekenen ook dat juist de menselijke factor nog bepalender wordt. Menselijk contact maakt het verschil in de complexer wordende wereld.
Essentiële data
De marketeers van de toekomst zijn degene die -in de overvloed aan informatie- niet verstrikt raken in de mogelijkheden. Die essentiële data herkennen en relevant weten toe te passen. Die zich razendsnel aanpassen aan de steeds sneller veranderende omgeving en zich niet alleen door (klant)data laten leiden, maar ook door lef, ervaring en intuïtie. De echte winnaars maken de juiste keuzes in een tijdperk van overvloed.
Erik van Engelen is directeur consumenten Eneco
De aflevering met Farid Tabarki