Premium

Dit is de grootste marketingontwikkeling volgens Erik van Engelen

Welke ontwikkeling bepaalt de komende jaren de richting van marketing? 5 experts geven hun mening in een serie.

Mens & Machine 


De razendsnelle ontwikkelingen binnen technologie zullen de marketingdiscipline radicaal blijven beïnvloeden. Op alle fronten. Het tijdperk van de klant is definitief een feit: de klant wordt persoonlijker bediend dan ooit. De klantreis wordt geheel op maat – op basis van klantgedrag - ontwikkeld, evenals proposities, media-inzet en contactstrategie. Marketing en technologie versmelten in toenemende mate. De marketeer wordt IT’er en vice versa.

Bepalende menselijke factor

Robots gaan een deel van het standaard klantcontact overnemen, denk aan chatbots. De toepassing van virtual reality gaat veel verder dan vermaak en zal de wereld drastisch veranderen. Maar de toenemende technologische mogelijkheden betekenen ook dat juist de menselijke factor nog bepalender wordt. Menselijk contact maakt het verschil in de complexer wordende wereld. 

Essentiële data

De marketeers van de toekomst zijn degene die -in de overvloed aan informatie- niet verstrikt raken in de mogelijkheden. Die essentiële data herkennen en relevant weten toe te passen. Die zich razendsnel aanpassen aan de steeds sneller veranderende omgeving en zich niet alleen door (klant)data laten leiden, maar ook door lef, ervaring en intuïtie. De echte winnaars maken de juiste keuzes in een tijdperk van overvloed.

Erik van Engelen is directeur consumenten Eneco

De aflevering met

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie