Olivier Koelemij (31) is de kersverse managing director van MediaMonks Los Angeles. Hij was sinds 2014 verantwoordelijk voor de oprichting van het Amerikaanse kantoor. Hij werkt met zijn team voor klanten als Uber, Google en Wieden + Kennedy. Zij wonnen prijzen met projecten als KFC Zinger Space Flight Experiment, Quest to Legoland en de interactieve muziekvideo 'Stained Glass'.
Hoe ziet je loopbaan bij MediaMonks eruit?
'Die begon met één van de moeilijkste keuzes uit mijn carrière: wel of niet werken voor een werkgever. Met mijn achtergrond en passie voor commercie en technologie voelde ik me als ondernemer thuis in de digitale branche in Amsterdam, echter schortte het aan schaal en snelheid. Ik nam contact op met Victor (Knaap) en binnen een paar uur in cafe Moustache in Amsterdam ging ik van ondernemer naar MediaMonk.'
'Na zes maanden op het hoofdkantoor in Hilversum (als producer en business lead om het reilen en zeilen van MediaMonks te leren kennen, ben ik begin 2013 het eenmansteam aan de oostkust gaan versterken. Door behaalde successen in de Amerikaanse markt en het besef dat de west- en oostkust niet vanuit een kantoor in New York te bedienen is (Hollandse koppigheid zullen we maar zeggen) besloot MediaMonks de deuren te openen in LA.'
Video: Quest to Legoland
Wat is er per 1 september precies veranderd aan je rol?
'Er veranderd niet zoveel. De afgelopen drie jaar is er wel veel veranderd. MediaMonks LA groeide naar een team met meer dan 30 man personeel en heeft nu zo'n 30 lopende projecten. Hierdoor zijn mijn verantwoordelijkheden langzamerhand toegenomen.'
'De grootste uitdaging was de overname van productiehuis STOPP in 2015. Het samenbrengen van mensen uit verschillende teams en nationaliteiten, die gewend waren aan andere processen en werkwijzen, heeft zeker voor de benodigde uitdagingen gezorgd. Super mooi om te zien dat de Zweedse precisie en Nederlandse nuchterheid goed begint te werken.'
'Op dit moment is de grootste uitdaging de positieve vibe vasthouden en elkaar blijven stimuleren grensverleggend werk te produceren. Positiviteit en energie, zowel in de mensen als werkomgeving, vormen naar mijn mening het fundament voor succes. En af en toe moet je gewoon even doorbijten natuurlijk.'
Video: de interactieve muziekvideo 'Stained Glass'
Welke trends zijn komende tijd het meest belangrijk voor MediaMonks? Waar zijn jullie mee bezig in Los Angeles?
'Augmented Reality (AR) ligt het meest voor de hand. Zeer interessant omdat deze technologie ieder moment mainstream zal gaan. Door de opkomst van ARKit van Apple (geïntegreerd in Apple iOS11 en dus in retrospect terug te vinden op je al aangeschafte iPhone met iOS11 support) en ARCore van Google (binnenkort op de moderne android devices) is dit onvermijdelijk.'
'Daarnaast Artificial Intelligence (AI). Zeker geen nieuwe trend, maar wel een die ons dagelijks leven op meerdere vlakken (waaronder beeld-, spraakherkenning en taalinterpretatie) zal beïnvloeden. Marketeers zijn er al meebezig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan programmatic advertising (precision marketing), consumer profiling (personalisatie), product marketing (recommendation engines), dynamic pricing en 1-op-1 messaging (waaronder chatbots). En dan hebben we natuurlijk ook nog de persoonlijke assistenten.'
'Een interessant voorbeeld werd tijden de laatste Google I/O gepresenteerd. Google Lens. Een schoolvoorbeeld van goed gebruik van data en machine learning (AI). Wel een beetje creepy, geef ik toe.'
'Tot slot: een inhaalslag van branded websites (.com’s). Uit onderzoek is gebleken (Nielsen) dat merkwebsites, na mond-tot-mondreclame, de meest vertrouwde vorm van reclame is. Toch lopen merken op dit punt nog steeds achter. Hopelijk zien we in de nabije toekomst een inhaalslag waarbij merken op contextueel relevante en persoonlijke manier de basis van hun .com’s op een nieuw leven inblazen.'