De omzet van digitale bureaus steeg vorig jaar met gemiddeld 16 procent naar 322 miljoen euro. Adjan Kodde (directeur Mirabeau en bestuurslid DDA) noemt de omzetcijfers erg goed, maar had het ook wel verwacht. 'De cijfers zijn logisch gezien het toenemende belang van “digitaal” in het bedrijfsleven. Daarnaast investeren onze leden in nieuwe typen diensten.' De rendementscijfers – de gemiddelde brutowinst - van +8% vindt Kodde mager. 'Maar dat zou verklaarbaar kunnen zijn door de groei van de investeringen die de bureaus doen.'
De groei van het aantal fte's met 'slechts' 8% kan hij niet helemaal verklaren. 'Als ik naar mijn eigen bureau Mirabeau kijk, dan lopen omzet- en fte-groei redelijk synchroon. Maar het zou kunnen dat veel leden er voor kiezen om met een flexibele schil te werken.'
Kodde noemt het verder positief dat bedrijven niet langer op zoek zijn naar een losse website of app, maar kiezen voor langdurige strategische samenwerkingen met digitale bureaus. ‘Veel bedrijven kiezen logischerwijs voor doorontwikkeling van projecten.
Big data
Paul Manuel, voorzitter DDA, zegt dat de leden als digital natives snel weten in te springen op nieuwe ontwikkelingen. ‘Het is aan ons om constant te vernieuwen en vooruitstrevende online oplossingen te bieden.’
Kodde voegt daaraan toe dat de bureaus momenteel investeren in diensten rond big data. 'Het begint bij de consument, dus daar moeten we ook steeds naar blijven kijken. Er worden bijvoorbeeld investeringen gedaan in datakennis en -analyse. We zien rond data vier trends, waarbij consumptieve data - zoals online aankopen -, instrumentele data - die wordt gebruikt om de user experience te verbeteren - en data voor analyse. Een vierde trend is het vermarkten van klantdata, maar dat is niet aan de bureaus.'
Lees ook: DDA: ‘Er gaan miljarden euro’s door de platforms die wij maken’