Jumbo ging er hard in vanochtend met een paginagrote krantenadvertentie in een aantal dagbladen gericht tegen bierbrouwer Heineken. De boodschap: Jumbo-klanten kunnen wellicht de komende tijd geen kratten Heineken-bier meer kopen.
De bierbrouwer zegt dat er capaciteitsproblemen zijn om ze te leveren. Jumbo, dat juist deze zomer adverteert met een tweede krat Heineken voor de halve prijs, vermoedt dat het anders ligt:
‘Heineken vindt namelijk dat wij de kratten bier te goedkoop aan u aanbieden', zo staat erin de advertentie. Als alternatief biedt Jumbo een doos Heineken bier. Wat vinden we van deze actie, vroegen we reputatiedeskundige Charles Huijskens?
Jumbo toont lef gaat er met gestrekt been in. Is dat slim van ze?
Huijskens: ‘Nee, zo’n paginagrote advertentie waarin je aankondigt wel helderheid maar geen helder bier te verkopen, is weggegooid geld. De gouden regel is dat je als supermarkt jouw klanten nooit lastig valt met problemen die je met een leverancier hebt.’
Maar die klant kan wel wat van die problemen merken.
‘De klant laat je daar per definitie helemaal buiten, om de doodeenvoudige reden dat de klant met zo’n advertentie helemaal niets kan. Hij staat erbij en hij kijkt ernaar, en vraagt zich af wat hier in vredesnaam aan de hand is. Als Jumbo vermoedt dat Heineken de boel belazert, zijn er voldoende andere wegen om dit vermeende onrecht aan te pakken.’
Jumbo wil zijn klanten juist uitleggen hoe het zit…
‘Ja, het zegt “Heineken vindt namelijk dat wij de kratten bier te goedkoop aan u aanbieden”. Voor de klant is het echter onduidelijk hoe de prijs van een product, in dit geval een krat Heineken, tot stand komt. Oké, denkt de klant dan, Heineken en Jumbo hebben dus ruzie, zoveel is duidelijk. Dat is niet best, want de krant staat al helemaal vol met verhalen over de ellende in de wereld. Mensen drinken geen bier, mensen drinken marketing, zei Freddy Heineken. Sfeer en gezelligheid, daar gaat het om! En die ijzeren wet geldt ook voor Jumbo.’
En nu? Beide partijen staan tegenover elkaar.
‘De oplossing ligt voor de hand: Max Verstappen moet bemiddelen en de kemphanen onmiddellijk tot de orde roepen. Zowel Jumbo als Heineken eten uit zijn hand. En terecht, want Max zorgt voor nationale trots en positieve emotie. Dus ophouden met kibbelen, want anders bel ik Max!’
Foto: ANP JEROEN JUMELET