De toekomst van PlayStation Home

Op 8 maart 2007 schreef ik hier op Molblog dat Sony in navolging van Second Life, toen nog dé hype, een eigen virtuele wereld ging creëren: PlayStation Home. Daarna bleef het akelig stil rondom Home. Op diverse marketing en gaming blogs en fora zoemde het rond, maar Sony liet weinig los over de ontwikkeling.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eind 2007 zou de bètaversie live gaan, dit werd een bijna geruisloze launch een jaar later. Naar verluid omdat Sony niet tevreden was met het resultaat. Het zou mij echter niet verbazen als het rumoer omtrent de onterecht hooggespannen verwachtingen rondom Second Life, waardoor virtuele werelden even 'not done' waren, hier debet aan was.

In 2007 uitte ik nog mijn twijfels over de toekomst van Home, vooral door onduidelijkheid rondom het business model. Wat zou Home anders maken dan Second Life en andere virtuele werelden? Een bericht op gaming site shacknews.com en een persbericht wat ik vandaag van Electronic Arts ontving brachten hier iets meer duidelijkheid in.

Het lijkt erop dat in-game advertising en samenwerking met game developers (twee van) de pijlers onder Home zijn. Een aantal 'lifestyle brands' maken hun entrée binnen Home. Dit zijn onder andere Diesel, Ligne Roset (meubels), Red Bull, Paramount, Hexust TV en Eurogamer. Gamers kunnen bijvoorbeeld binnen Home Diesel kleding aanschaffen voor ca. ? 1,50.

Game developer en publisher Electronic Arts kondigde aan de PlayStation Home bètaversie te gaan ondersteunen met EA Sports Complex, dat momenteel wordt ontwikkeld en in het voorjaar zal worden uitgebracht. Door Sports Complex en Home te integreren kunnen sport gamers online samenkomen, met elkaar communiceren en op dagelijkse, wekelijkse en jaarlijkse scoreborden hun prestaties vergelijken. EA bekijkt op dit moment samen met Sony Computer Entertainment de mogelijkheden voor andere game labels om de PlayStation Home bètaversie te ondersteunen. Meer informatie wordt binnenkort bekendgemaakt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie