De klacht waar het allemaal om gaat: Booking.com misleidt haar klanten door te stellen dat het aanbod hotelkamers beperkt is. Teksten als 'We hebben nog 1 kamer vrij' en 'Nog maar 1 beschikbaar voor 100 euro, mogelijk zijn er meer beschikbaar tegen hogere prijzen' zijn verwarrend. De klager is lucky: Booking.com misleidt. Het is volgens de RCC onduidelijk dat er via andere websites of het hotel zelf nog kamers te boeken zijn én dat 'we' alleen betrekking heeft op de website van Booking.com.
Misleidende reclame is in strijd met de wet (FYI: art. 6:194 BW). Om een lang verhaal kort te maken: wat je zegt moet gewoon kloppen. Booking.com gebruikt het fenomeen schaarste om ons aan te sporen die 'laatste' felbegeerde hotelkamer te boeken. Zelfs wij - nuchtere Hollanders - blijken gevoelig voor dit soort praktijken. Stel je voor dat we die superleuke, op de meest fantastische locatie, allerlaatste kamer mislopen! Schaarste werkt altijd. Veel gehoorde kreten zijn 'beperkt aantal plaatsen', 'reageer snel', 'op = op'. Dit hoeft niet altijd misleidend te zijn. Booking.com trekt hier aan het kortste (misleidende) eind omdat zij het idee wekt dat de kamer die via hun site te boeken is de allerlaatste beschikbare kamer is.
Dit is niet het enige waar het aan schort bij Booking.com, ook lopen er onderzoeken naar oneerlijke concurrentie. Hotel-eigenaren klagen over de hoge commissie die zij moeten betalen en de 'laagsteprijsgarantie' die zij moeten bieden. Hotels mogen de kamers op hun eigen website niet tegen een lagere prijs aanbieden dan op Booking.com: zeg maar dag tegen spontane last-minute aanbiedingen! De prijsconcurrentie tussen verschillende boekingssites lijkt zo praktisch onmogelijk. Bij mededingingsautoriteiten in zeven Europese landen lopen inmiddels onderzoeken naar concurrentievervalsing door Booking.com en andere, vergelijkbare, sites. Rechtbuigen houd je uiteraard op de hoogte.
De uitspraak van de RCC is overigens nog niet definitief. Booking.com kan zich nog twee weken buigen over de vraag of zij in beroep wil gaan of toch haar teksten aanpast naar een niet misleidende variant. De vraag is: maakt het ons uberhaupt uit of er 'Booking.com heeft nog 1 kamer vrij' in plaats van 'we hebben nog 1 kamer vrij' op de website staat?! Wat vind jij?
Ook kan een beginnend bedrijfje niet meer zonder booking.com omdat er bijna niemand meer verder kijkt dan dit bedrijf.
Ik vind het knap dat hen dit is gelukt maar ik vind het ook knap schandalig dat zij zomaar kunnen doen wat zij willen en alle macht hebben.
Ik roep daarom een ieder op op een hotel B&B of wat dan ook op te zoeken via de site van booking en info en reservaties persoonlijk bij de eigenaar te doen, bijna altijd is er nog plaats en bijna altijd is het goedkoper !!!!