Vorige week lanceerde het nieuwsplatform Quartz een eigen nieuws app. Rijkelijk laat, zou je zeggen gezien het enorme aantal nieuws apps in de app stores. Maar de app van Quartz is anders.
Deze app maakt gebruik van Conversational UI, een interactiepatroon dat lijkt op dat van chat apps als Messenger, Snapchat en WhatsApp. Gebruiken meeste apps een door hen zelf gedefinieerd interactiemodel waaraan je moet wennen, apps die gebruik maken van conversational UI zijn zeer herkenbaar; zeker voor een generatie die de meeste tijd doorbrengt op chat apps.
Informatie overload
Groot voordeel van Conversational UI is dat de gebruiker de controle heeft over de hoeveelheid en het soort informatie dat hij tot zich neemt. Waar je in de meeste apps wordt overladen met alle mogelijke informatie, ontsluiten apps als Quartz, Lark & NRGY hun informatie beetje bij beetje; de gebruiker geeft aan wanneer het genoeg is.
Typen vs praten
Conversational UI is niet de eerste vorm van communicatie tussen gebruiker en apps. Zie ook Google Now, Apple Siri en Alexa van Amazon. Het probleem met die systemen is echter dat veel mensen het nog ongemakkelijk vinden om te praten tegen een computer, en al helemaal als er anderen in de buurt zijn. We vinden typen comfortabeler dan praten, zelfs als praten sneller is. Voordat filmscenario's als 2001: A Space Odyssey en Her (waarin de gebruiker op een natuurlijke manier communiceert met computersystemen) werkelijkheid worden, zal nog wel even duren.
Bots
Conversational UI’s en voice assistants als Siri en Alexa zijn afhankelijk van logica die ervoor zorgt dat de interactie aanvoelt als een gesprek. Deze logica noemen we ook wel bots. Hoe meer vrijheid de gebruiker heeft in de manier van vragen en antwoorden, des te complexer en slimmer de bot moet zijn.
Terwijl de bots van Quartz, Lark & NRGY in hun eigen apps verpakt zijn, zien we steeds meer bots die aan te roepen zijn in andere apps. Iedereen die het programma Slack gebruikt, kent dit fenomeen. Ook Facebook Messenger gebruikt al een aantal externe bots - waaronder die van Uber om binnen Messenger direct een taxi te kunnen bestellen.
Kiezen
Een goede stelregel is: zorg dat je daar bent, waar je gebruikers zijn. Bijvoorbeeld millennials spenderen 30% van hun tijd op mobiel in social apps. De grote vraag zal zijn: wil je jouw doelgroep verwelkomen in je eigen app, of zoek je ze op met een bot?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!