Ongeveer een jaar geleden maakte Nederland al kennis met het begrip 'Prosumer',zoals wereldwijd onderzocht door Euro RSCG.
De Prosumer onderscheidt zich op verschillende punten van de gewone consument.
Wat betekent dit voor Nederland?
Vanavond werd de Nederlandse prosumer in het Amsterdamse Cineac-theater nader onder de loep genomen.
Voor wie het nog niet wist: de Prosumer is een consument die informatie en technologie in z'n bloed heeft.
Hij zoekt actief naar informatie, en raadpleegt daarbij meerdere bronnen, waaronder Internet.
Ook wil hij graag invloed hebben op diensten en producten, en communiceert hij veel en vaak via verschillende kanalen.
Hij is kritisch en neemt niet klakkeloos beloften aan die hem in reclame gedaan worden. Voor anderen in zijn sociale netwerk is de Prosumer een bron van informatie, vooral over merken en producten.
De Prosumer kan dus een behoorlijke invloed uitoefenen op het succes en falen van een merk of een product.
Bovendien is de groep Prosumers behoorlijk groot: zo'n 20 procent van de consumenten kan aangemerkt worden als Prosumer.
Daarom is het voor Nederlandse bedrijven en hun marketingafdelingen belangrijk te weten hoe de Prosumer in ons land zich gedraagt, hoe je hem kunt bereiken, wat zijn interesses zijn en waar hij behoefte aan heeft.
Euro RSCG heeft het onderzoek dat zij eerder deed naar Prosumers in o.a. China, Frankrijk, Mexico en de Verenigde Staten, nu ook in Nederland uitgevoerd. 2160 mensen werden ondervraagd. Op basis van dit onderzoek is een beeld gevormd van de Prosumer ten opzichte van de gewone consument.
Wat wil de Nederlandse Prosumer?
Hij wil alles weten.
Hij maakt grif gebruik van het steeds groter wordende media-aanbod.
Het is belangrijk om als bedrijf de vaste bronnen van Prosumers in kaart te brengen, om zo in de juiste media informatie te kunnen verstrekken over product of merk.
Tegenover 49 procent van de consumenten die aangeeft een vaste groep mediabronnen te hebben en daarnaast gebruik te maken van andere media, staat namelijk 67 procent van de Prosumers.
Daarnaast is er een verschil in het soort media dat consumenten en Prosumers gebruiken.
Prosumers staan veel meer open voor multimedia en internet als bron van informatie.
61 procent van de Prosumers gebruikt weblogs, bulletin boards en nieuwsgroepen om informatie te krijgen en de meningen van anderen te achterhalen.
U bent dus waarschijnlijk een Prosumer.
Het zal wel even slikken zijn voor de reclamebranche, want maar liefst 84 procent van de Prosumers staat wantrouwig tegenover reclame en de beloften die daarin worden gedaan.
De Prosumer is dus niet zo gemakkelijk te beïnvloeden met de 'traditionele' marketinginstrumenten.
Als een merk of producent er echter in is geslaagd de Prosumer wél te bereiken, via andere middelen, beïnvloedt hij op zijn beurt wel zijn hele sociale netwerk.
De Prosumer is eigenwijs en uitgesproken, en omdat hij zoveel informatie verzamelt is hij voor zijn vrienden een betrouwbare referentie.
Van de Prosumers geeft maar liefst 46 procent aan dat zij hun vrienden op allerlei gebied beïnvloeden.
Een meerderheid van de Prosumers (52 procent) kiest zijn merken bewust.
Ook gebruiken Prosumers merken om te laten zien wie ze zijn, meer dan consumenten dat doen (28 procent vs 21 procent).
Mode is voor Prosumers ook een manier om zich te onderscheiden van anderen en ze houden trends dan ook nauwlettend in de gaten.
Ze kiezen daarbij vaak (59 procent) voor een mix van dure en goedkopere merken om zo hun eigen stijl te creëren.
Prosumers kennen geen (lands-) grenzen. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de interesse die ze hebben in wijn, de voorkeur voor verre reizen en nieuwsgierigheid naar andere culturen.
Maar liefst 64 procent van de Prosumers beschouwt zichzelf bereisd, ten opzichte van 41 procent van de consumenten.
Ook voelen zij zich veel meer een wereldburger (52 procent vs 31 procent) en zouden ze graag één of meer jaar in het buitenland wonen (62 procent).
Wie het nu nog niet weet mag zich bij Euro RSCG melden om meer te horen over de Prosumer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!