De week kan niet veel beroerder beginnen dan met Tros Radar. Als de Heks van Hertsenberg maandagavond de huiskamer per bezem binnenvliegt, kruipt menig adverteerder jammerend achter de bank. Bang om in het programma genoemd te worden, of erger: ontboden op het beklaagdenbankje in de studio. Het Nationale Strafhof in Hilversum opende de uitzending deze week met de aankondiging van het nieuwe Loden Leeuw seizoen.
De kliklijnen werden geopend, we kunnen weer volop kandidaten rapporteren voor de meest irritante reclame en meest irritante BN’er in reclame. Voor het meest irritante stemgeluid is er geen categorie, anders had het immer verongelijkte toontje van Antoinette zeker kans gemaakt.
Reclamemakers zijn overigens al hartstikke kritisch op elkaar. In hun Facebookgroep ‘Kutreclames’ wordt dagelijks melding gemaakt van alles wat onder de maat is. Adelheid Roosen en Yarden werden er veroordeeld, lang voordat Hertsenberg ze voor de Loden Leeuw 2015 in het vizier kreeg. Het barst er van tenenkrommende woordgrappen zoals van Tandartsenpraktijk ‘Mond Blanc’ of Schadeherstelbedrijf Joustra met ‘Een deuk van heb ik Joustra’.
En van misleidende reclame zoals de Blokkeradvertentie met opblaaszwembad van Olympische afmetingen doordat het gefotografeerd werd met een badend lilliputtergezin. Van Iglo’s Visstick Vrijdag wordt gehakt gemaakt. En het is voor Hans Kraaij jr. te hopen dat zijn nieuwe boek beter ontvangen wordt dan zijn radiospotjes voor Only for Men.
Het magazine Linda keurt advertenties vooraf en houdt zo kutreclame buiten de deur. Die doet niet alleen afbreuk aan redactionele inhoud, maar ook aan advertenties van adverteerders die er wel wat moois van hebben gemaakt. Natuurlijk kan niet elk medium zich dat permitteren. En adverteerders moeten soms ook gewoon even dozen schuiven met luide Kruidvatstem.
Maar een kind kan bedenken dat er dan wel een andere prijs gerekend moet worden. Vervuilende reclame die een zapmoment veroorzaakt, betaalt daarom voortaan kutreclametoeslag. Fraaie reclame die het medium glans geeft, wordt hiermee gesubsidieerd. En de populairste reclame, die van Calvé pindakaas, Nike, bol.com en bijvoorbeeld Centraal Beheer, hoeft niets te betalen. Want de mooiste meisjes mogen gratis de disco in, da’s reclame voor je tent. Zo groeien we naar een betere reclamewereld. Kan heks Hertsenberg met vervroegd pensioen. En leeft de reclamewereld nog lang en gelukkig.
Deze column staat vandaag ook in Het Parool.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!