Vroeger was alles anders, soms ook beter en in het geval van marketing een stuk overzichtelijker. Mijn moeder haalde altijd steevast het vlees bij die ene slager om de hoek. En waarom? Omdat de buurvrouw 'm had aangeraden. Want zo ging dat vroeger. De meest simpele vorm van 'buzzen' in woon- en leefgemeenschappen die toen nog een stuk kleinschaliger waren.
Inmiddels hebben we internet. Neemt de verstedelijking en individualisatie toe en gaan we op zoek naar nieuwe vormen van gemeenschappen. Zie hier de komst van virtuele gemeenschappen zoals hyves. Ook bedrijven doen graag mee aan de nieuwste hypes. Een goed voorbeeld hiervan is Ikea Family; een interactieve combinatie van een loyaliteitsprogramma en een community.
Lid worden kan alleen online. Maak je eenmaal deel uit van deze virtuele familie dan levert dat een hoop voordeel en exclusieve incentives op. Zoals een gepersonaliseerde klantenkaart, een lifestyle magazine, kortingen, speciale garanties, workshops en cursussen binnenhuisinrichting. De beoogde doelgroepen zijn vrouwen met opgroeiende kinderen van 0 tot 15 jaar en starters op de woonmarkt.
Ook in andere Europese landen waaronder België werd Ikea Family afgelopen zomer gelanceerd. Het streefcijfer voor Nederland is 500.000 leden en voor België 300.000 leden in het eerste jaar. Kort na de lancering telde de Belgische community 8.000 leden en was het programma actief in slechts twee winkels. Wat het effect van Ikea Family op de lange termijn is en of de doelstellingen worden gehaald, zal dus nog moeten blijken.
Victor Terpstra
Strawberries
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!