Dit is een gastblogbijdrage van Annemieke Deering en Marjan Straathof, Bureau Managers van de DDA - branchevereniging en kennisplatform voor digitale bureaus.
Digital Default. We kunnen er niet langer omheen. Sinterklaas inkopen doen we via Bol.com, de kids zitten achter Netflix en wintersport boeken we via AirBnB. Digital is onderdeel van ons leven geworden en iedereen is overal en altijd online. Wij vroegen onze leden hoe zij tegen deze ontwikkeling aankijken nu de digitale volwassenheid z’n hoogtepunt bereikt.
Hugo van de Hoef (Rhinofly): "Technologie wordt steeds toegankelijker en meer bereikbaar voor iedereen. Dat zien merken en bureau’s, maar dankzij de populariteit van platformen als Kickstarter nu ook de rest van Nederland. Techniek is niet leidend in de oplossing, maar draagt bij aan het resultaat. Zodat het bestaand gedrag verrijkt, nieuw gedraag aanwakkert en waarde toevoegt aan het idee en de ervaring van de gebruikers.”
Max Pinas (TamTam): "Grote organisaties kunnen zich een hoog gehalte aan “digibetisme" in hun boardroom niet meer veroorloven. Traditionele businesses beseffen dat digital niet slechts belangrijk is; het is een kwestieis van overleven. De winnaars gaan zich wapenen, onder andere met digital native boardmembers."
Jorg Verweij (Colours): "Uiteindelijk zullen de “digitale” verschillen tussen bedrijven nivelleren. Digitale dienstverlening wordt een commodity. Het echte verschil zal gemaakt worden door de combinatie digitaal en persoonlijke service. Hierin zit het onderscheidend vermogen. Voor grote, meer traditionele bedrijven zal het onverminderd lastig blijven om dit oprecht in te vullen.”
Hannes van Raaij (Clockwork): "De technologische mogelijkheden zorgen dat we dienstverlening opnieuw ontwerpen en nieuwe businessmodellen en markten kunnen aanboren. Maar wat betekent dit voor je merk? Doe je dan nog wel wat je belooft, of beloof je nog wat je doet? Of, is het tijd om in 2015 je merk te herdefiniëren op basis van je vernieuwde dienstverlening?”
Gert Hans Berghuis (Fabrique): "De komende jaren zullen door nieuwe businessmodellen a la UberPOP steevast drie aspecten naar boven komen: regelgeving, belangenconflicten en ethiek. De strijdigheid tussen die drie zal in 2015 nog vaak tot ophef en discussie leiden en onze economie wezenlijk veranderen. Het zal ons natuurlijk ook uit onze comfortzone halen en dat is goed.”
TNW - Brian Solis - What's the Future of Business? | The Next Web
Nieuwe businessmodellen, dat lijkt mooi! Er ontstaan nieuwe kansen voor klanten en bureaus. Tegelijk legt dit een grotere druk op doorontwikkeling, innovatie, kortom: lean en mean ondernemerschap.
Van Raaij (Clockwork): "Wil je vooruit, dan moet je gaan. Alles vastleggen in meerjarenstrategieën en jaarplannen is niet meer de oplossing. Het is tijd voor agile strategy development. Het transformeren van je business, het uitbouwen of vernieuwen van je dienstverlening, het ontdekken van nieuwe groeimarkten. Het is een kwestie van ritme creëren in je organisatie, gericht op het toetsen van aannames en het combineren van experimenteren met vakmanschap. Vertrouw op jezelf en de mensen om je heen en doe!”
Taco Ekkel (Q42): “Prototypen en productontwikkeling worden in toenemende mate één. High-level tools en frameworks maken het mogelijk nieuwe digitale producten en diensten in bijna-realtime te prototypen, waarbij ontwerp, onderzoek en ontwikkeling parallel lopen.”
Robert de Snoo (Clockwork): "Fouten maken moet! De tijd van eerst leren en dan pas doen is geweest. We moeten meer doen en zorgen dat we daarvan leren. Een belangrijke randvoorwaarde is dat er binnen organisaties een cultuur wordt gecreëerd waarin fouten gemaakt mogen worden. De focus leggen op foutloos werken, werkt contraproductief als het gaat om vooruitgang boeken."
Hermen Heinen (Enrise): "2015 wordt het jaar van de Experimental Enterprise. Net als start-ups zullen bedrijven in staat moeten zijn om goedkoop, snel en stabiel online experimenten te kunnen uitvoeren. De afdeling it mag hierin niet meer de belemmering zijn, het zal de facilitator moeten worden."
Van Raaij (Clockwork): "Innovatie is geen doel, afdeling of taak. Het is niet een kwartaal-thema op de management agenda. Het is een mentaliteit. Het is anders kijken. Het gaat over verbeeldingskracht en oplossend vermogen inzetten om de business challenges te lijf te gaan. Innovatie is de inbreng van creatief denken in een organisatie die openstaat voor verandering."
Max Pinas (TamTam): “Lean, iteratief, optimaliseren Dat zijn de buzzwords voor 2015. Natuurlijk is het wel belangrijk, maar vergeet niet dat creatie soms gewoon voortkomt uit één geniaal inzicht. Met de iteratieve methode had Henry Ford alleen een groter paard gemaakt."
Deze nieuwe wereld vraagt ook een nieuwe manier van dienstverlening. Gebaseerd op een langdurige samenwerking en helpen de digitale vertaalslag te maken binnen het vernieuwde business model.
Philip Kok (the valley): "Het gevaar dat al enkele jaren boven de bureaumarkt hangt, heet ‘hungry for money’. Alle bureaus hebben last van de crisis en zijn naarstig op zoek naar nieuwe mogelijkheden om geld te verdienen. Er werden allerlei losse initiatieven ontplooid om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Korte termijn geld was de driver in plaats van een lange termijn visie op de services en het dna van het bureau. Bureaus die zich echter doorontwikkeld hebben en transformeren vanuit een heldere en overtuigende visie op ons vak, zullen winstgevende groei doormaken ten koste van de bureaus die zoekende zijn. Dus stick to the core and be the best!"
Ronald van Schaik (Rhinofly): "Er ontstaat een onderscheid tussen bureaus voor wie interactieve creativiteit een middel is om winst te maken, en bureaus die gedreven zijn om de toekomst te ontdekken en betekenisvol te zijn. Deze laatste groep richt z'n magische combinatie van strategie, creatie en technologie op al het moois in de driehoek wiskunde, kunst en psychologie. Wat ze daar ontdekken, passen ze toe op andere doelen dan verhogen van sales. Van deze bureau gaan we mooie, echt vernieuwende initiatieven zien."
Berghuis (Fabrique): Door te denken in Hot or Not voor 2015, focussen we automatisch op de korte termijn. Natuurlijk liggen daar belangen maar door alleen maar te reageren op het nu verliezen we de langere termijn uit het oog. Niet doen! Laten we de tijd nemen, bijvoorbeeld om te internationaliseren, meer te research te doen of actief nieuwe bewegingen te initiëren. Dat zal onze positie in de markt verduurzamen.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!