SEO Economisch Onderzoek onderzocht in opdracht van het ministerie van Economische Zaken het effect van vergelijkbare projecten door woningcorporaties. De conclusie van dit onderzoek is dat dergelijke projecten geen (meetbaar) effect hebben op de leefbaarheid in de buurt; deels doordat het effect nihil is en deels doordat een eventueel positief effect teniet wordt gedaan door negatieve neveneffecten. Voorbeelden van de laatste categorie: buurthuizen kunnen problemen met hangjongeren verminderen maar ook voor overlast zorgen of ervoor zorgen dat bepaalde groepen zich buitengesloten voelen, en speeltuinen kunnen de leefbaarheid overdag verbeteren maar ’s avonds hangplekken worden en verloederen.
Op basis van dit onderzoek lijkt het alsof maatschappelijk betrokken ondernemen niet zinvol is. Er zijn echter ook voorbeelden van initiatieven die wél effect hebben: cateraar Albron neemt deel aan het project Kids in Balance dat basisscholieren stimuleert meer te bewegen en gezonder te eten, Coca-Cola Nederland startte samen met NOC*NSF en de vereniging van leraren lichamelijke opvoeding (KVLO) het sportprogramma Mission Olympic, Delta Lloyd Foundation stimuleert werknemers om mensen te helpen hun administratie op orde te krijgen en zo uit de schulden te blijven, Fortis Foundation stimuleert werknemers om VMBO-leerlingen te begeleiden binnen buddy-trajecten, en enkele woningcorporaties investeren in Buurtleven.nl met als doel de sociale cohesie in buurten te stimuleren.
Wat deze initiatieven gemeen hebben is dat hierbij gebruik gemaakt wordt van de kennis, kunde en/of kapitaal van de betrokken ondernemingen. Maatschappelijk betrokken ondernemen kan dus wel effectief zijn voor zowel de maatschappij als de onderneming, zolang de laatste niet te ver afdwaalt van zijn sterke punten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!