Consumentenbond 'beloont' marketingtrucs met prijs

Healthy people blauwe bosbes en framboos, AH guacamole dip en Rivella strijden tegen elkaar om de Kletsmajoor verkiezing van de Consumentenbond.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De fabrikanten zijn genomineerd vanwege de smoezen die zij de Consumentenbond probeerden te verkopen over de onzin die op hun etiketten of verpakking staat. Consumenten kunnen tot 15 augustus  op de fabrikantenlogica die zij het onzinnigst vinden. 

Met de campagne Kletsplaatjes verzamelde de Consumentenbond anderhalf jaar lang marketingtrucs van levensmiddelenfabrikanten. Vervolgens werden de desbetreffende fabrikanten om uitleg over hun verpakking of etiket gevraagd. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Veel fabrikanten pasten de verpakking aan na de kritiek van de Consumentenbond, maar soms probeerden fabrikanten hun trucs met allerlei kromme verhalen recht te praten. De Consumentenbond zette een aantal smoezen op een rij en nu kunnen consumenten stemmen op wat zij de grootste Kletsmajoor vinden.’

Flauwekul
Op de verpakking van Healthy people blauwe bosbes en framboos staan twee handen vol met deze vruchten, terwijl het product voornamelijk uit witte druivensap bestaat met een beetje bessen- en frambozenpuree. De fabrikant zegt het witte druivensap toe te voegen ‘omdat het een uitstekende smaakdrager is’. Op de verpakking van Rivella staat prominent ‘met natuurlijke ingrediënten’, terwijl er ook drie synthetische zoetstoffen inzitten. Verweer van de fabrikant is dat er niet staat ‘alléén natuurlijke ingrediënten’. En Albert Heijn verdedigt zijn guacamole-dip -waarin slechts 0,7% avocadopoeder zit- door te zeggen dat het een dip-saus is en dus geen echte guacamole.

De Kletsmajoor vertoont gelijkenis met het , een prijs die in het leven is geroepen om grootschalige misleiding in de supermarkt aan de kaak te stellen. Een woordvoerder van de Consumentenbond onderkent dat er een overlap is, maar ziet ook verschil. &;Het Gouden Windei gaat over de misleiding op de verpakking zelf. De Kletsmajoor gaat over de smoezen die fabrikanten bedenken om misleidende praatjes recht te praten.&;

Het Gouden Windei is inmiddels vier keer toegekend, vorig jaar aan Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie