Na 46 jaar stopt Computable als it-krant, dat maakt Jaarbeurs Utrecht, waar Computable een onderdeel van is, vandaag bekend. Leidend in de nieuwe strategie die Computable heeft geformuleerd, zijn het digitale platform en fysieke contacten.
Het ICT-vakblad Computable komt deze week voor het laatst uit in het bekende tabloid-formaat op krantenpapier. Marqit BV, uitgever van Computable en onderdeel van Jaarbeurs, zal juist sterk gaan inzetten op de verbinding tussen digitale en fysieke vormen van communicatie tussen gebruikers van ICT-oplossingen en de leveranciers.
Voor de community van ICT-professionals en ICT-specialisten wordt het online platform versterkt. Daarnaast zal vanaf december voor ICT-management en ICT-beslissers een nieuw maandelijks magazine worden gelanceerd.
Marqit zegt dat de snel veranderende informatiebehoefte een blijvende impact heeft op ons bestaan. Dat is de reden waarom Marqit heeft besloten om de uitgave van het vertrouwde Computable – in de huidige vorm – te stoppen, en niet de 'duidelijk merkbare' sterke daling in advertentie-inkomsten.
De hoofdredacteur van Computable, Sander Hulsman, zegt: 'Sinds 1968 is Computable uitgegroeid tot hét vakblad voor de ICT-professional en –manager in Nederland. Maar in die 46 jaar is onze wereld totaal veranderd. In deze nieuwe wereld van het 'Internet of Things' is alles aan elkaar gekoppeld via digitale verbindingen: mensen, machines, robots, informatie, data, etc. Deze andere tijd vraagt om een andere blik op de informatievoorziening en berichtgeving die noodzakelijk is voor ICT-specialisten, ICT-managers en ICT-beslissers bij het goed uitvoeren van hun werk. Voor het nemen van inkoopbeslissingen speelt de vrijelijk beschikbare informatie via internet immers een veel grotere rol dan wat via print decennia voorhanden was. Relevantie, actualiteit en reikwijdte van informatie bereikt de ICT'er via leveranciers en 'peers', maar vooral via search. Daar kan geen printproduct meer tegen op.'
Roderick Wijsmuller, uitgever Computable: 'Wij willen juist met deze krantuitgave stoppen omdat deze te veel volgend is op het nieuws dat al online is verspreid. We zien dat er enorme kansen liggen om via een sterk, breed portfolio van kennisplatformen een leidende rol te blijven spelen voor zowel de ICT-professional als ICT-management. Wij willen meer relevante informatie uitgeven, uit meer bronnen, nog beter geduid en gericht op gesegmenteerde doelgroepen in een veelheid van verschijningvormen, live en online. Het digitale platform is daarbij het startpunt, met een community bij Computable van ruim 250.000 maandelijkse bezoekers, een expertpanel van 1250 ervaren deskundigen en met meer dan 60.000 artikelen. De nieuwsbrieven, whitepaper updates, social mediaplatformen en mobiele platformen completeren het digitale portfolio.'
De ingeslagen koers past binnen de strategie van Jaarbeurs dat vooral de combinatie tussen fysieke en digitale ontmoetingen wil faciliteren in de zakelijke markt. Bart Strijker, director unit digital van Jaarbeurs: 'De acquisities van Marqit in 2013 en Computable eerder dit jaar onderstrepen de nieuwe koers van Jaarbeurs. Niet puur focus op beurzen, maar juist vanuit de vraagkant kijken waar de informatiebehoefte ligt en hier met dynamische, eigentijdse platformen op inspelen. Dat kan per markt verschillen, maar juist in de ICT-markt denken we met deze combinatie van de ICT-beurzen, de community van Computable en de kennisbank van Marqit de bezoekers en lezers optimaal te bedienen en voor adverteerders/exposanten een one-stop-shop te bieden ter ondersteuning van hun marketingactiviteiten.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!