Dat blijkt uit een uitspraak van de Reclame Code Commissie. De Stichting Alcohol Preventie (Stap) had een klacht ingediend bij de reclamewaakhond vanwege een campagne die het bedrijf Buzzer had opgezet in opdracht van bierbrouwer Grolsch. Duizend mensen kregen tegen betaling van 4,50 euro een promotiepakket met acht beugelflessen bier en enkele glazen.
Het idee is dat deze mensen de drank uitdelen aan vrienden, waarbij de fabrikant hoopt dat het drankje aanslaat. Ook werden consumenten opgeroepen om reacties achter te laten op een website. Stap vindt dat sprake is van een illegale alcoholreclame. De Reclame Code Commissie oordeelt anders.
De reclamewaakhond wijst erop dat er niet alleen positieve reacties werden gepubliceerd op www.buzzer.nl. De meningen zouden 'voldoende neutraliteit bevatten' en kunnen daarom volgens de RCC 'niet worden opgevat als uitingen die in feite openbare aanprijzingen' van Grolsch zijn.
Stap noemt de uitspraak erg teleurstellend. 'Hiermee schieten we namelijk helemaal niets op. De Commissie durft geen uitspraak te doen over het concept buzzmarketing omdat ze geen 'concrete reclame-uiting' heeft om te beoordelen, aangezien het bij buzzen draait om mond-tot-mond reclame (ANP).'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!