Brandmomentum: winnaars en verliezers in de financiële sector

Vandaag een leuk stuk in Tijdschrift voor Marketing (al zeg ik het zelf...).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

maakt die Brand Momentum heet.

Ze confronteren 2.000 consumenten met een groot aantal merken. Per merk kunnen zij aangeven of dit in hun ogen 'terrein gewonnen' of 'terrein verloren' heeft, of dat het 'hetzelfde gebleven' is. Een laatste antwoordmogelijkheid is 'geen mening'.

Deze opzet leidt tot scores per merk. De actuele kracht van een merk, althans in de perceptie van de respondenten, wordt uitgedrukt in het Netto Momentum. Hoe hoger het Netto Momentum, hoe beter het volgens de respondenten heeft gepresteerd.

Dit keer zijn de financiële dienstverleners onder de loep genomen.

Voor de hele lijst moet je snel je TVM uit de bus halen, maar ik kan wel een paar hoogtepunten en dieptepunten geven.

Het is opvallend dat de Postbank heel goed scoort. Misschien een aardige aanvulling op de discussie die momenteel leeft over van het merk.

De blauwe leeuw van de Postbank is zelfs lijstaanvoerder bij de algemene banken. Sinds de voorlaatste meting in april steeg het Netto Momentum verder van 31,9 procent naar 34,2 procent in september.

Zouden het de in sommige kringen zwaar verguisde commercials zijn die hier hun werk doen?

Runner-up in deze categorie is de Rabobank die echter wel op verlies staat. De koploper van april (Netto Momentum 35,6 procent) heeft fors ingeleverd, getuige de septemberscore van 27,7 procent.

Klaarblijkelijk heeft Jochem de Bruin niet het eeuwige leven. Ook ING ziet wat winst verdampen en gaat van 27,4 procent naar 24,6 procent.

Een zeer magere stijging maakte Fortis door, ondanks de stevige media-inspanningen en de Getting-you-there-campagne. De Nederlands-Belgische bankverzekeraar heeft een Netto Momentum in september van 23,9 procent. Daarmee eindigt Fortis echter nog vóór ABN AMRO, dat alle Volvo Ocean Race-inspanningen ten spijt een veer moest laten.

Wellicht komt het resultaat van de veelbesproken pitch naar het reclame-account net op tijd om de negatieve trend (van 26,1 procent naar 21,1 procent) om te buigen.

Rode-lantaarndrager bij de 'grootbanken' is SNS Bank dat 1,8 procent aan zijn Netto Momentum toevoegde en nu op 5,6 procent staat.

Wie zijn de echte verliezers?

Diep in de min scoren zowel Van Lanschot Bankiers als Fortis-dochter MeesPierson. Van Lanschot ging van -14,4 procent naar -10,6 procent en MeesPerson van -16,2 procent naar -14,9 procent.

Tot slot de grote winnaar van het september-onderzoek.

Dat is geen zorgverzekeraar, geen bank- en verzekeringsmerk, zelfs geen grootbank.

Op de hoogste plaats onder de financiële dienstverleners staat een verzekeringstussenpersoon. Met een nog altijd stijgend Netto Momentum (van 36,7 procent naar 38,6 procent) is het ? jazeker! ? die alle gemeten financiële merken op afstand zet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie