Boulder: van hippietown tot startup hub

Hoe een klein universiteitsstadje aan de foothills van de Rocky Mountains uitgroeide tot een van de leidende tech en reclame startup hubs van Amerika.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat ik in 2007 in Boulder, Colorado terecht kwam is eigenlijk toeval. Mijn vrouw en ik hadden het plan opgevat naar de VS te verhuizen, bestemming New York. Maar toen deed Crispin Porter + Bogusky het aanbod om als strateeg aan de slag te gaan op het American Express Open account in Boulder, waar het bureau uit Miami net een tweede hoofdkantoor had geopend. CP+B had veel momentum en het leek me een leuke avontuur - een tijdelijke omweg op weg naar eindbestemming New York. Ik was zeker niet van plan lang te blijven in wat ik toen, achteraf gezien naïef, zag als cowboyland Colorado. Fast forward 6 jaar, en ik heb van zeer nabij meegemaakt hoe het kleine universiteitsstadje aan de foothills van de Rocky Mountains in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een van de leidende tech en reclame startup hubs van Amerika. New York Times noemde Boulder recentelijk . CNN Money ging nog een stapje verder en verkoos Boulder als startup stad van Amerika.

Terugkijkend, was de komst van CP+B een catalysator voor het ontstaan van een mini-ecosysteem van nieuwe reclamebureaus, veelal gestart door ex-CPB&;ers die een nieuwe uitdaging zochten. Zoals Made Movement, Grenadier, School en Victors & Spoils (waar ik zelf 2.5 jaar heb gewerkt). Waarschijnlijk niet heel anders dan hoe destijds de komst van Wieden+Kennedy naar Amsterdam een catalysator was voor het ontstaan van een cluster aan internationale bureaus zoals 180, 72andSunny, Strawberry Frog en Amsterdam Worldwide.

Maar minstens zo interessant als de bureauwereld is de tech community in Boulder. Het wemelt hier van de tech startups, eigenlijk valt de reclame-industrie hierbij volledig in het niet. Een paar voorbeelden die relevant zijn voor marketeers: Tapinfluence (social influencer marketplace), Qualvu (online kwalitatief onderzoek), Collective Intellect (social listening tool - overgenomen door Oracle) en Trada (crowdsourced online advertising). Een belangrijke successfactor achter deze bedrijven is de support van Venture Capital bedrijven zoals Foundry en High Country Venture. De oprichters van deze VC&;s hebben Boulder vaak gekozen als standplaats vanwege de outdoor lifestyle en het mooie weer - een prima plek om een tweede carrière te beginnen nadat ze elders hun geld hebben verdiend. En dan is er natuurlijk startup accelerator TechStars. Koppel daar nog een oneindig aanbod van stagiaires en digitaal talent aan, met dank aan de lokale universiteit en digitaal opleidingsinstituut Boulder Digital Works, en de cirkel is rond. Het resultaat: een levendig creatief ecosysteem dat zichzelf continue versterk. 

Wat kunnen we hiervan leren?

1.    Het maakt steeds minder uit of je als bureau dicht op je klanten zit, en het wordt juist belangrijker dat je in een omgeving zit waar het beste talent samenkomt. 
2.    Investeer in de locale community. Het is in ieders belang dat het totale ecosysteem gezond blijft in een klimaat van creativiteit en inspiratie. 
3.    Je concurrenten zijn je beste vriend. Je hebt allemaal hetzelfde belang: een klimaat creëren waar creativiteit bloeit en waar talent graag komt - en blijft. 
4.    Tijden veranderen, maar pioniersgeest is vaak terug te voeren op historie. Het is hier zeker geen ouderwets cowboyland meer, maar the spirit of the West is alive and kicking. Eigenlijk is het hier net een klein Amsterdam, waar de culturele diversiteit en creativiteit ook valt terug te voeren op onze geschiedenis als handelsnatie. 

Het verbaast me dan ook niets dat Boulder volgend jaar de eerste plek in de VS zal zijn waar &;Amsterdamse stijl&; coffeeshops legaal worden. Home sweet home?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie