Amsterdam wordt donderdag 23 en vrijdag 24 april even overgenomen door de techies, naar verwachting zo’n 3500 in totaal. Dan vindt de 10e The Next Web Conference plaats en gaat het twee dagen lang over de technologische ontwikkelingen, innovatie en ondernemerschap. Boris Veldhuijzen van Zanten is er klaar voor.
1. Het eerste decennium van The Next Web Conference is een feit. Even terugblikkend, wat waren voor jou de absolute hoogtepunten?
'De conferentie (in 2012, RB) waar we een koe hadden rondlopen, was behoorlijk bizar. En het moment dat Patrick (de Laive, RB) op het podium een bezoeker kaal schoor, was ook wel bijzonder. En natuurlijk het bezoek van de prins, drie dagen voordat hij koning werd. Dat maakte echt op iedereen enorme indruk.
2. Het sprekersprogramma is weer indrukwekkend. Waar kijk je dit jaar echt naar uit?
'Neelie Kroes is iemand naar wie ik altijd graag luister. Ze is jong van geest en vooruitstrevender dan sommige twintigers. Ze denkt duidelijk heel goed na over wat ze zegt en heeft een prachtige combinatie van geduld en ambitie waarmee ze veel voor elkaar krijgt. Maar ook naar het interview met David Allen zie ik erg uit. Hij is dé productivity guru en daarnaast iemand die heel fundamenteel over processen en productiviteit nadenkt. Veel bezoekers beschouwen trouwens het event zelfs als hoogtepunt, voor hen doen de sprekers er minder toe. Dat is ook altijd bijzonder en onverwacht voor me.'
3. Op welke criteria baseren jullie eigenlijk de uitnodigingen van sprekers? wat is een typische Next Web speaker?
'Een typische Next Web spreker kan vrij en goed spreken. Meestal is dat niet de CEO van een beursgenoteerd bedrijf. Die mag niks over de toekomst zeggen, zijn verhaal gaat over hoe goed vorig kwartaal ging. Liever hebben we dan een ex-employee of een schrijver of iemand die op een bepaald gebied iets kan vertellen wat direct toepasbaar is of gewoon inspirerend.'
4. Neelie Smit Kroes stond vorig jaar ook op de sprekerslijst. Inmiddels is ze afgezwaaid als Eu-commissaris en werpt ze zich op als boegbeeld voor start-up Nederland. Dat zou je kunnen opvatten als een signaal dat ‘de politiek’ zich bewust is geworden van het belang van innovatie. Zie je hier een verschil met tien jaar geleden?
'Dat verschil is er zeker. Neelie zegt bijvoorbeeld regelmatig: ‘Er bestaat geen losse digitale economie, de economie ís digitaal’. Dat moet ze blijven herhalen omdat nog steeds te weinig mensen dit door hebben. Vroeger was het nog een optie om wel of niet een Hyves account te nemen, inmiddels zie je dat er geen beroep meer is dat niet geraakt wordt door digitale innovatie en dat zelfs het werk van de stratenmaker of taxichauffeur wordt beïnvloed door technologie. Soms gaat dat goed, en soms worden er kansen gemist.'
5. Het hypegehalte in digital technology is hoog. Layar werd nog maar een paar jaar geleden met veel gejuich onthaald, inmiddels hoor je niemand er meer over. En ook Google Glass is alweer geschiedenis. Is daarom een internet scepticus als Andrew Keen uitgenodigd?
'Op ons soort events moet je oppassen dat niet alles een soort lofzang wordt op vernieuwing. Alle kansen die technologie biedt, kunnen ook misbruikt of gemist worden. Andrew kan feilloos de vinger op de pijnlijke plek leggen en het publiek wakker schudden. Er zijn enorm veel kansen en de andere sprekers kunnen die voorspellen of laten zien hoe je er gebruik van maakt.
6. Welke spreker hadden jullie graag op het podium gehad (die er niet bij is)?
'We hebben een wishlist met honderden namen. We trekken al jaren aan Jeff Bezos bijvoorbeeld, maar ook Marissa Mayer zou ik graag eens interviewen. En Sheryl Sandberg staat eveneens hoog op de lijst. We merken dat het nog steeds moeilijk is om vrouwen on stage te krijgen, al is er verbetering zichtbaar. Wat dat betreft kijk ik nu al uit naar de 20ste editie.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!