Karaktervol Positioneren
Marc van Eck
Adfo Books
ISBN 9789492196088
Net zoals het in mei 2016 in deze rubriek besproken boek ‘De Vijf Stappen Naar een Betekenisvol Merk ‘ beschrijft Marc van Eck het positioneringsproces aan de hand van merkarchetypen.
Het eerste hoofdstuk ‘Het positioneren van merken’ is goed onderbouwd en gaat in op de zin van merken, en behandelt de verschillende vormen van positioneren, de eigenschappen en de verschillen. Zo behandelt hij achtereenvolgens business- , keten-, markt,- en merkpositionering.
Daarna dalen we af naar het onbewuste en onderbewuste karakter van de mens als basisingrediënt voor de emotionele merkbelofte. Gebaseerd op de theorie van Jung waarbij mensen ingedeeld werden in archetypen. Van Eck komt aan de hand van een assenkruis tot vier kwadranten, die elk onderverdeeld worden in twee kleuren. Zo ontstaan acht eigen archetypen.
Oerkarakter
Welk type het meest bij het merk past, wordt bepaald aan de hand van zelfonderzoek, medewerkersonderzoek en klantonderzoek, dat verder gaat dan uitsluitend de rationele weetjes. Vaak wordt daarbij uitgegaan van het oerkarakter van het merk.
De volgende acht hoofdstukken beschrijven de acht archetypen ieder met twee verschillende positioneringsopties uitgewerkt aan de hand van voorbeeldmerken uit de adviespraktijk van de schrijver.
Het boek doet eerdere modellen vaak af als minder praktisch en bevat nagenoeg geen enkele literatuurverwijzing.
Daarmee bewijst de schrijver zich geen dienst en doet hij degenen aan wie hij schatplichtig is, toch wel iets te kort.
Praktisch: ***
Leesbaar: ****
Actueel: ***
Vernieuwend: *
Ons oordeel: *** Lezenswaardig
Recensent: Nick van Loendersloot (hoofd examencommissie SRM)